Koffie en Vodka

27 juni 2018 - Lviv, Oekraïne

Tijdens het ontbijt bij Restaurant Muscat markeren we op de plattegrond van Lviv welke plekken we interessant vinden. Als we klaar zijn, staan er zeker tien cirkeltjes. Aan de slag!

In de koffiemijnWe bezoeken eerst een koffiebranderij annex -schenkerij, met in de kelder de Koffiemijn. Bij de ingang krijg je een helm op en dwaal je onder begeleiding van pittige heavy metal door de donkere gangen, op zoek naar een plekje om te zitten. We bestellen een chocolademelk en een koffie. Even later komt de mijnwerker terug met twee gevulde stalen mokken en een flinke gasbrander. De grote vlammen carameliseren mijn rechterarm en vooral de dikke laag suiker op het drinken. Check de video op dit blog voor de spannende beelden. Na twee minuten afkoelen kun je de café brulee stuk tikken.

Iets verderop in het centrum is vandaag een kleine markt waar kleding en antiek wordt verkocht. Yvonne koopt (weer) een tuniek met authentiek Oekraïens borduurwerk en een mooie ketting van kleine kraaltjes. Ik snuffel wat in oude SSSR-spullen.

Binnentuin met verloren speelgoedIets buiten het kleine centrum is de Mukashevska Straat, waar iemand ooit op de binnenplaats van haar appartementencomplex is begonnen gevonden kinderspeelgoed uit te stallen. Nu liggen er tientallen poppen en pluche beesten te wachten op een tweede leven - het ziet er surrealistisch uit.

Terug in het centrum drinken we iets op een terrasje tegenover de Petrus & Paulus Garnizoenskerk. In de kerk zien we meerdere altaars ter ere van de soldaten die recentelijk zijn omgekomen in de strijd in Oost-Oekraïne, tegen een anonieme troepenmacht die zeer waarschijnlijk Russisch spreekt. Posters met tientallen kleine foto’s van gesneuvelde soldaten hangen boven een verzameling granaatscherven en kogelhulzen. Er ligt zelfs een veldfles met drie grote kogelgaten.

Aan de andere kant van de stad, ten zuiden van het centrum, is het Lviv Kunstmuseum, een paleis volgehangen met Europese meesterwerken uit de zestiende tot en met de negentiende eeuw. Op de straat voor het paleis bungelen wel honderd gekleurde paraplu’s ondersteboven aan draden.

Veel plu’s, maar gelukkig geen regenTijdens onze lange wandeling bezoeken we postkantoor nummer 5, omdat we postzegels nodig hebben. Postkantoor nummer 5 bestaat uit een ruimte van ongeveer zes bij vier meter, met halverwege over de gehele lengte een balie met drie loketten. Achter loket 1 zit een meisje dat niet helemaal normaal functioneert. Ze is snel geagiteerd, grist formulieren van de balie en smijt die op haar bureau. Haar collega achter loket 3 houdt zich strikt aan de regels, tot wanhoop van de twee meisjes die voor ons aan de beurt zijn. Al snel hebben meerdere klanten ruzie met het personeel van deze vertegenwoordiging der Oekraïense posterijen, terwijl een oude vrouw aan de tafel naast ons een pakketje probeert te openen. Dat valt niet mee, want ze krijgt het tape niet doormidden. Het is al met al een onvergetelijke ervaring. Op Google hebben al tien mensen het postkantoor beoordeeld. Acht van de bezoekers gaven slechts één uit vijf sterren. Volkomen onterecht.

In de avond eten we bij Baczewski, een van beste restaurants in Lviv. Het is genoemd naar de familie die hier al in 1782 begon op industriële schaal sterke drank te destilleren. Baczewski werd het meest bekende merk van het Habsburgse rijk, nog bekender dan Smirnoff, tot de fabriek in 1939 werd gebombardeerd. Gelukkig wordt de vodka sinds 2013 weer in Lviv gestookt. Uiteraard probeer ik een klein flesje. Het eten kan ik me daardoor niet meer herinneren.

1. 28 juni 2018
    Het was weer fijn om n beetje mee te reizen. Goeie terugreis en lieve groet
  2. Yvonne en Hidde:
    28 juni 2018
    We gaan nog eventjes door. Vanavond met de nachttrein naar Odessa!
  3. Fred:
    29 juni 2018
    Tuniek met authentiek Oekraïens borduurwerk aangeschaft voor feest van 3 september?