Succes

12 juli 2020 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Vrijdag op zaterdag logeren we op camping Grand Paris, nog geen tien kilometer van Auvers-sur-Oise. Het is druk bij de ingang, dat heeft te maken met een vijftig meter lange feesttent die 's avonds tot aan het begin van de sabbat wordt gebruikt door een heleboel orthodoxe joden om door middel van luide samenzang het Corona-virus over te dragen. Hij die geen naam mag hebben weet wie toestemming heeft gegeven voor dat festijn.

Op zaterdagochtend bekijken we de weg naar huis. De kortste route, via Lille, of toch misschien via Calais en de Belgische kust, of via Charleville-Mézières? Het wordt dat laatste, vanwege stadscamping Mont Olympe, op loopafstand van het centrum.

Max op Mont Olympe

Het is druk in de stad. De scholieren zijn al een week vrij, en het land maakt zich op voor quatorze julliet, komende dinsdag. Op het grote barokke plein van de stad, een exacte kopie van het Place des Vosges in Parijs, zitten we op een terrasje, tot om half acht Restaurant Amorini haar deuren opent. Prima Italiaan.

Place Ducal

Tot een uur of drie 's nachts hebben we overlast van jongeren die op de parkeerplaats naast de camping gedichten voordragen en cello spelen - nee hoor, we worden gewoon wakker gehouden door geschreeuw en de dreun van house muziek.

Een tikje slaperig rijden we zondagmorgen naar huis. Het was geen reis naar China maar - om te eindigen met Vincent - "succes is soms het resultaat van een hele reeks mislukkingen".

1. Twannemieke:
    12 juli 2020
    Weer een mooie reis afgesloten!
  2. Anh Thu:
    12 juli 2020
    Leuk culturele reis in de pocket☺️
  3. Willem:
    12 juli 2020
    Weer bedankt voor alle verhalen!
  4. Gerard en Annie:
    Helaas het zit er weer op. Bedankt voor het “ meereizen” 🎉👍😎
  5. 12 juli 2020
    Dit was een fijne Franse cultuurreis. Gezellig maar met het gevoel van Vroeger 🤗🌻⛺️
  6. David:
    12 juli 2020
    Leuk om jullie reis weer te volgen, thx!
  7. Richard:
    13 juli 2020
    Het was al met al dus weer een mooie reeks mislukkingen. Mooie foto's en dito verslagen.
    Op naar de volgende reis?!
  8. Ilona:
    14 juli 2020
    Wat een mooie reis, alles met plezier gevolgd. Leuk om alle verhalen te lezen!