In de schaduw van de ombu

8 maart 2022 - San Antonio De Areco, Argentinië

Onder de galerij van Estancia el Ombú loopt een gaucho, in vol ornaat: grote alpinopet, zakdoek om de nek, driekwart broek, ruim overhemd en op zijn rug een groot mes in een brede riem. Op de boerderij werken vijfentwintig mensen, driehonderdvijftig black angus koeien en zeventig paarden.

Diner in de tuin

Zodra de rugzakken in onze kamer liggen, worden we direct aan tafel gezet voor een asado, de traditionele Argentijnse barbecue, onder de twee eeuwen oude ombú boom die de boerderij haar naam gaf. Er zit alleen een beetje chimichurri bij de gegrilde worst en bife de lomo, meer heeft het vlees en vooral de donkere, knapperige korst niet nodig. Alle boerderijhonden komen even langs om te ruiken. Na de maaltijd nemen we een duik in het zwembad, waarbij één van de honden ons voorbeeld volgt. Hij blijft vijf minuten rondjes zwemmen.

Inclusief Asado (Argentijnse barbecue)

De eerste nacht raast met veel kabaal een zware storm over de uitgestrekte pampa. Zowel de stroom als het telefoonnetwerk vallen uit, en de volgende morgen zien we flinke takken op het gras liggen. De jonge boer Pablo vertelt dat bij de kok het dak van z'n huis is gewaaid, dat is niet zo best. Pablo vertelt ook dat hij in Nederland is geweest, toen één van de gauchos ging trouwen met een Nederlandse vrouw. Ramón, de gaucho die verantwoordelijk is voor alle paarden, ging na wat aandringen ook mee; hij was bang was dat de Nederlanders zijn kleding gek zouden vinden.

Te paard!

Te paard! Samen met een Frans gezin worden we na het ontbijt op sleeptouw genomen door twee gauchos die hun dagelijkse ronde maken over de estancia. We krijgen allemaal een grote merrie, Yvonne een lichtbruine en ik een witte, waarmee we anderhalf uur onder de Argentijnse zon hobbelen, door de uitgestrekte graslanden en langs de kronkelende Río Areco. Door de hoge wolken lijkt het blauwe hemelgewelf hier een stuk groter dan in Nederland. Onderweg zien we zwarte koeien, halsbandparkieten en de inmiddels bekende caracaras.

Estancia El Ombu

In de schaduw van de ombú nemen we een besluit over de volgende etappe van onze reis: we bestellen kaartjes voor de boot naar Uruguay...

1. Belinda:
    8 maart 2022
    Wat een super mooie herinneringen zijn jullie aan 't maken. Xxx goede reis naar Uruguay
  2. Richard F.W. Kessels:
    8 maart 2022
    Wat een ongelooflijk mooie foto’s en video’s . En dan de natuurlijk wijze waarop jullie paardrijden . Jaloersmakend.