Eén toegang

7 juni 2023 - Elea, Griekenland

Vanaf ons Spartaanse Resort rijden we in drie kwartier naar de oostkust van de Peloponessos. Vanuit de Egeïsche Zee verrijst een driehonderd meter hoge rots, verankerd aan het vasteland door een kaarsrechte dijk van tweehonderd meter.

De rots waarachter het historische vestingstadje Monemvasia (letterlijk één toegang) verborgen ligt

We rijden naar de overkant en volgen de weg, die langzaam omhoog kruipt langs de rots, tot hij plotseling doodloopt bij een middeleeuwse muur. In de muur zit een poort van iets meer dan twee meter hoog. We lopen de korte tunnel in, die een scherpe bocht naar rechts maakt. Dan staan we op de keien van een smalle straat, met aan weerszijden kleine huisjes. Dit is de hoofdstraat van vestingstadje Monemvasia, wat letterlijk 'één toegang' betekent. Eeuwenlang verstopte het zich achter de rots tegen Arabieren, Venetianen en Ottomanen. In de jaren zeventig werd het herontdekt, en inmiddels behoort het tot de duurste grond van het land. Vanuit de kleine winkels en restaurants heb je zicht op de rots, de rode dakpannen van de benedenstad en de blauwe zee.

De enige toegangspoort

De Εδωδιμοπωλείο στην Μονεμβασιά is een delicatessenwinkel van Fotini en haar man Paraskevas. Terwijl hij zorgt voor de olijven in de boomgaard verwelkomt zij de klanten - met véél enthousiasme. Ze roept dat Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá al jaren vaste klanten zijn, terwijl ze me een bekertje uitreikt.

Ik proef een klein slokje van de even zoete als beroemde dessertwijn, waarvan de druiven een paar weken in de zon liggen te drogen alvorens ze worden geperst. De drank heet malvasía en is niet alleen in naam maar ook in de geschiedenis vergroeid met Monemvasia. Vijf eeuwen geleden werd de malvasia ontdekt door de Venetianen, nadat zij het stadje hadden veroverd. Zij brachten de dessertwijn naar alle uithoeken van de Middellandse Zee. In de Renaissance werd het ongekend populair in Europa. Shakespeare schreef erover. Het werd gedronken bij vergaderingen van De Raad van Utrecht, en de 'malvezij' kreeg zelfs een notering op de pas geopende Amsterdamse Beurs.

Byzantijns kerkje

Terwijl de malvasia heel Europa veroverde, werd Monemvasia zelf veroverd door de Ottomanen, waarna de alcoholische drank in de vergetelheid raakte. Recentelijk zocht lokale held Tsibidis uit welke druiven ooit waren gebruikt voor de legendarische wijn. Dankzij hem is sinds 2006 de malvasia weer teruggekeerd naar Monemvasia.

Zwemsteiger

Wij keren terug naar ons hotel. In het dorpje Elea bezoeken we een ouderwetse supermarkt annex kattenopvang. We aaien een paar katten en kopen een duikbril met snorkel. Daarmee zoeken we in de Golf van Laconië naar oude amfora met malvasia.

1. David:
    8 juni 2023
    Mooie verborgen parel om te bezoeken! Veel plezier
  2. Richard F.W. Kessels:
    11 juni 2023
    Dat wijkvergadering spreekt me zeer aan. Op Samos hadden ze ook zoiets lekkers.
    Die Grieken zijn zo gek nog niet