Spartaans

6 juni 2023 - Elea, Griekenland

Namens gezagvoerder Westena, die tijdens de vlucht de vlieghoogte uitdrukte in opgestapelde kratjes pils, wenst de purser ons een aangenaam verblijf in Griekenland. De temperatuur aan de grond is 26 graden, en stijgende.

Dames en heren, we zijn begonnen aan onze daling richting de luchthaven van Kalamata

Met een verse Opel Corsa rijden we naar een parkeerplaats naast het centrum van Kalamata. De slagbomen staan open, want de Grieks Orthodoxe Kerk viert vandaag Tweede Pinksterdag. "No money!" roept een mevrouw naar ons. Halleluja!

Vanwege de feestdag is de winkelstraat leeg en de horeca gevuld. Tussen een lunch op het terras van Bistroteca en een diner op het terras van Kardamo gaan we even slapen, want we zijn vannacht om drie uur opgestaan. We kunnen dus weinig vertellen over Kalamata, behalve dat je er uitstekend kunt eten en drinken.

Het is rustig in het centrum

De volgende morgen begint onze tiendaagse reis over het schiereiland Peloponessos, dat vanuit de lucht lijkt op een hand met vier vingers. Kalamata ligt in de baai naast de eerste vinger. De twee middelste vingers vormen de regio Laconië, ooit de militaristische stadstaat Sparta. De lege straten van het huidige slaapstadje weerspiegelen niet veel van de oude grandeur.

We parkeren bij het beeld van Koning Leonidas, bekend van de even heldhaftige als kansloze strijd tegen het Perzische leger, en tien minuten later wandelen we onder de oude olijfbomen langs de stoffelijke resten van het oude Sparta, dat rond 500 voor Kristos heel Peloponessos overheerste.

Naar de restanten van het amfitheater

Vanaf de heuvel kijk je uit over het vervallen amfitheater, de huidige bebouwing en de brede vallei van de rivier de Evrotas. Aan de horizon zien we de paarse contouren van het Taigetos gebergte. Daar slingerden de Spartanen babies die niet gezond leken in een ravijn. Het was belangrijk om sterk te zijn, want de meeste inwoners waren slaaf of soldaat.

Even relaxen

We rijden langs ontelbare sinaasappelbomen en door kleine gehuchten, waar tractoren geduldig wachten op het dorpsplein tot de boeren hun Griekse koffie hebben gedronken onder de luifel van het café. Dan zien we ineens de helderblauwe Golf van Lakonië. Komende twee nachten overnachten we hier aan de kust, in een alles behalve Spartaans resort.

1. Kees:
    7 juni 2023
    Wat hebben jullie een nare vakantie uitgekozen heel veel sterkte het is weer afzien.
  2. Richard F.W. Kessels:
    7 juni 2023
    Wat een schitterend verhaal om mee te starten. Alsof je er bij bent. Ik ben doorgaans ‘een toerist’ maar jullie leveren diepgang
  3. Petra:
    Enjoy!
  4. Kees:
    7 juni 2023
    Resort heeft geen kapper verder gaat het wel. tjongejonge wat een luxe. Slapen jullie in de bruidssuite?
    Jullie weten altijd wel de adressen te vinden, advies van de ANWB?
  5. Yvonne en Hidde:
    7 juni 2023
    Nee hoor, helemaal zelf gevonden!
  6. Twannemieke:
    7 juni 2023
    Wat heerlijk om weer even weg te zijn. Lekker genieten samen en wij lezen uiteraard weer heel graag mee 😊
  7. Francis van Tiel-Kuijer:
    18 juni 2023
    bedankt voor jullie mooie reisimpressie. Echt weer de moeite waard. :)