Ichan Kala

9 september 2023 - Khiva, Oezbekistan

Na dertien jaar keren we terug naar Khiva. Dit keer logeren we in Hotel Asia, waar we destijds een paar uur in de sobere lobby hebben gewacht op een beambte van de bank, om mijn pasje uit de enige geldautomaat van de stad te redden. De geldautomaat is inmiddels vervangen door een Coca Cola automaat en de lobby is omgetoverd tot een bazaar vol tapijten, schilderijen en papakhas, de bekende bontmutsen van schapenvacht die worden gedragen van Turkije tot Kirgizië.

Muur om de oude stad

Khiva lijkt nog steeds het decor van een Sprookje van 1001 nacht. Via één van de vier poorten passeer je de tien meter hoge en bijna even dikke stadsmuur, en dan sta je tussen een paarhonderd lage huizen van leem, in een doolhof van straatjes en pleinen. Dit is Ichan Kala, de oude vesting van Khiva.

We zien een bejaard echtpaar, waarvan de vrouw steeds in de Franse taal tegen de Oezbeken begint te praten. Ze lijkt oprecht verbaasd als mensen haar niet begrijpen, en begint dan langzamer en harder Frans te praten.

De zuidelijke toegangspoort

In Khiva vinden we onze weg dankzij de zeven minaretten, waarvan de hoogste meer dan vijftig meter in de hemel reikt - hij moest voorbij de hoogste minaret van Buchara - en de diktste een doorsnede heeft van vijftien meter. De minaretten van geel baksteen zijn gedecoreerd met mozaïeken in de kleuren wit, blauw en turkoois. Dezelfde kleuren zijn gebruikt voor de gewelfde portalen van tientallen Koranscholen, en ook de koepel van het grootste mausoleum is glanzend blauw.

Islam Khoja Minaret

De oude stad is relatief druk, vooral vanwege het Oshpazlar Festivali, het Internationale Festival van de Etnische Sport, waaraan meer dan zestig landen deelnemen. Het festival biedt niet alleen een arena voor diverse exotische takken van sport, maar ook voor de verkiezing van Meloen van het Jaar en een wedstrijdje plov koken.

Internationale festival van de etnische sport

Een klein plein ligt vol judomatten, waarop forse mannen met ontbloot bovenlijf de edele sport van het riemworstelen beoefenen. Op een groot plein verderop zien we kinderen schijngevechten uitvoeren, gekleed in kostuums die doen denken aan Dzenghis Khan. Geen idee hoe het heet, maar dit is mijn favoriete etno-sport.

Mohammed Rakhim Khan madrassah

Als 's avonds de professionals zijn vertrokken, worden de matten overgenomen door de kinderen van Khiva. Vanaf het balkon van restaurant Terrassa genieten we van een chaotisch tafereel. Kinderen van drie tot dertien hollen door elkaar, rollen over elkaar, doen radslagen en maaien in de rondte met grote bokshandschoenen. Een stoer meisje in een jurkje deelt rake klappen uit. Dit is leuker dan riemworstelen!

Als ons eten wordt geserveerd, klinkt in de verte een paar keer het Russische volkslied, waarschijnlijk omdat ze een medaille hebben gewonnen. Misschien is martelen ook een etnosport.

Na het laatste gebed

Het festival wordt vandaag afgesloten met de isha, de laatste oproep tot gebed, uitgesproken als de nacht begint. Door het slecht verlichte doolhof lopen we terug naar de zuidelijke poort van Khiva, waar net een oude man in een rolstoel passeert, voortgeduwd door een jonge vrouw. Halverwege de poort geeft hij zwak glimlachend de poortwachter een hand. Hij is blij om Ichan Kala weer te zien.

1. Mary:
    10 september 2023
    Wow! Wow! Wow! Wat een prachtige reis!!!
  2. Rob:
    10 september 2023
    Een van je meest enthousiaste verhalen ooit. Vet leuk!
  3. Kees:
    10 september 2023
    Wat een mooie reis maken jullie. De mooie verhalen aangevuld met PRACHTIGE FOTO'S.
    En de putdeksel is er ook weer, hoeveel putdeksels heb je nu. Komt er een boek van.
    Je had toch putjesschepper moeten worden.
  4. Yvonne en Hidde:
    10 september 2023
    Ik denk dat ik er nu iets van 150 heb. Ik zal weer eens tellen als we thuis zijn.
    Groetjes, Yvonne
  5. Kees:
    10 september 2023
    Yvonne deksels nog aan toe zoveel heb ik er niet dus toch putdeksel gemist of je heb er maar enkele geplaatst. Bij thuiskomst de hele serie sturen of we komen eens een keer langs met USB-stick.
    (tussen haakjes heb je een nieuwe camera)
  6. Yvonne en Hidde:
    10 september 2023
    Ja, ik plaats de putdeksels meestal niet. Is meer een wat vreemde hobby. Kom maar gezellig langs! We hebben inderdaad een nieuwe camera. Tijdens de vorige trip wilde de oude niet meer goed scherpstellen. Lens bleek stuk. Moet nog wennen aan de nieuwe camera. Dus voor de zekerheid houden we de iPhone paraat.
  7. Kees:
    10 september 2023
    Een prettige afwijking ik heb die hobby ook. Mensen staan raar te kijken als ik een putdeksel staan te fotograferen. In Durban ZA kwam een neger naar me toe en zei dat hij blanken altijd vreemd heeft gevonden. Ik antwoordde dat ik dat ook vond. Hij had een andere reactie verwacht heb iemand nog nooit zo stom zien kijken.
    Mooie camera heb je gekocht. Gezien jouw ervaring went het snel. Je bent geen kiekjesmaker maar een fotograaf. Heb oog voor geheel en details. Wat zich aandient daar maak jij gebruik van. De meeste lopen er aan voorbij. Kortom jullie zijn samen een pracht stel voor dit soort vakanties. De vakantieverslagen zijn van hoog niveau waar iedereen volop van mag meegenieten
  8. Bibi en Lenie:
    10 september 2023
    Wat een mooie foto’s en verhalen allemaal. Prachtig om dat allemaal te lezen en te bekijken.
    Wij genieten weer enorm van alles.
  9. David:
    11 september 2023
    Mooi verhaal weer 👍
  10. Richard F.W. Kessels:
    11 september 2023
    Tja, de reacties van jullie lezers spreken voor zich. Gewoel mee eens.