Vakantie met Vincent

3 juli 2020 - Soignies, België

Yvonne was duidelijk geweest: "Om zes uur ben ik thuis van mijn werk en om vijf over zes zijn we weg." Aldus geschiedde. Om half acht, na een korte rit met Max door de stromende regen, zitten we aan tafel bij Camping de Gerritshoeve in Oisterwijk. Onze Vakantie met Vincent is begonnen.

Komende tien dagen volgen we de weg die de schilder aflegde, zowel fysiek als artistiek, tussen zijn wieg in Zundert en zijn graf in Auvers-sur-Oire. Tenminste, dat is het plan - maar je weet het nooit, want het échte plan was om nu door China te rijden. Ook voor deze korte trip zijn we goed voorbereid. Vorige week bezochten we het Van Gogh Museum in Amsterdam en deze week bekeken we een paar afleveringen van Jeroen Krabbé op zoek naar Van Gogh. Bovendien heb ik een eerste druk gekocht van deel III van de Brieven aan zijn Broeder - maar die zijn helaas Franstalig.

Als we om een uur of tien over het grasveld naar het sanitairgebouw wandelen om onze tanden te poetsen, is de lucht weer helder en donkerblauw. "Het is bijna volle maan," zegt onze buurman. "Dat klopt," antwoord ik.

De grote Van Gogh Atlas

De volgende ochtend kopen we bij de Albert Heijn van Zundert een paar croissants, die we wandelend opeten op weg naar de plek waar ooit het huis stond van de familie Van Gogh. Het originele geboortehuis van Vincent is helaas vervangen door een replica, maar het uitzicht op het Raadhuis, aan de andere kant van de Markt, is nog exact hetzelfde als in 1853, evenals de kleine Hervormde Kerk waar vader Van Gogh in die tijd dominee was. Op het kerkhof ligt nóg een Vincent van Gogh, die op 30 maart 1852 levenloos ter wereld kwam, exact een jaar eerder dan zijn broer zou worden geboren.

Kerkje in Zundert waar Van Gogh’s vader dominee was

We verlaten Zundert langs de kleine beek die - weinig origineel - Kleine Beek heet. Vincent heeft hier als kleine jongen veel rondgestruind door de natuur, zeker nadat hij op elfjarige leeftijd van school was gestuurd. Toen hij in zijn sterfjaar was opgenomen in een gesticht, maakte hij een prachtig landschap genaamd Herinnering aan Brabant. We herkennen het landschap van de regio, hoewel het nu behoorlijk is volgebouwd.

Via Breda rijden we naar de plaats Etten, waar vader Van Gogh vanaf 1875 dominee was. Vincent had in die tijd wisselende baantjes, die de familie voor hem regelde, maar hij was te verlegen en te stug om kunst of boeken te verkopen. Als hij weer eens was ontslagen, kwam hij terug naar zijn ouders in Etten, die toen al overwogen om hem naar een gesticht te sturen, tien jaar voor hij daadwerkelijk zou worden opgenomen.

Op 28-jarige leeftijd besloot hij definitief dat hij kunstenaar wilde worden. Hij maakte dat jaar zijn eerste echte schilderij, met olieverf die hij cadeau had gekregen van de beroemde schilder Mauve. Toen hij weigerde de Kerstdienst van zijn vader te bezoeken, barstte de bom. Na een hevige ruzie vertrok Vincent in 1881 naar Den Haag.

We bekijken de mooie tentoonstelling in de Hervormde Kerk over de Ettense periode. Ze hebben mooie animaties en glas-in-lood ramen over Vincent. En oude klompen uit het streekmuseum.

In de Van Gogh kerk in Etten-Leur vind je 8 beschilderde ramen

Tussen het steeds drukker wordende verkeer rijden we richting Mons / Bergen. Ergens tussen de glooiende graanvelden met zwarte kraaien vinden we een prima camping waar we zullen overnachten.

1. Kees:
    4 juli 2020
    Verbaasd me niet dat jullie stonden te popelen zodra het kan vertrekken we. Dat het deze reis is geworden is een verrassing geniet er van. We volgen jullie hoewel we de reis met Jeroen Krabbé ook hebben gevolgd op tv. Lieve groet Ilse en Kees
  2. David:
    4 juli 2020
    Leuk, veel plezier met het ontdekken van van Gogh !
  3. Fred:
    4 juli 2020
    Wij zullen het verhaal ook met belangstelling volgen, want wij hebben een paar jaar geleden in 5 fietsdagen heel Brabant doorgefietst om alle plekken waar hij is geweest te bezoeken. Heel interessant en ook wij hebben de serie van Jeroen Krabbé gevolgd. Veel plezier in deze barre tijden en wie weet eindigen jullie nog met een schildercursus tussen het graan in Frankrijk. Jonneke en Fred
  4. Twannemieke:
    4 juli 2020
    Meteen al een mooi begin van deze reis! Geniet ervan!
  5. Edwin:
    En zo geschiedde... 😂😂😂
  6. Anh Thu:
    4 juli 2020
    Super leuk. Geniet ervan!
    Bizar van Vincent's 👂
  7. Gerard en Annie:
    4 juli 2020
    Max zal wel blij zijn dat hij mee mag naar Vincent. Kijken uit naar jullie belevenissen. Veel plezier. Helaas geen China maar dat loopt niet weg. 💐😂👍😎
  8. Richard:
    4 juli 2020
    Zijn jullie nu alwéér weg?😂😂😂👍👍👍 Het wordt vast weer een mooie en in ieder geval boeiende reis. We blijven jullie volgen. Geniet ervan en bedenk vooral: 'it's about the journey, not the destination'.
  9. Mary:
    Dat ziet er allemaal weer veelbelovend uit! Veel plezier! 😘