Pret in Poznań

25 november 2022 - Poznan, Polen

De auto stopt en de taxichauffeur zegt met een zwaar Pools accent iets over 'freedom'. We staan namelijk op het Vrijheidsplein in Poznań, na een reis van vijftien uur - twee uur langer dan gepland, doordat onze ICE werd omgeleid over een oostblok-spoor langs Stendal. Gelukkig kunnen we nog wat te eten krijgen bij Grieks restaurant Mykonos. "Dat is toevallig, een week geleden waren hier ook Nederlanders," zegt de ober, de eerste in een jaar.

We komen vrij laat aan bij ons hotel aan Freedom square (Plac Wolnosci)

We zijn precies 36 uur in Poznań. Uiteraard bezoeken we de Stary Rynek, de Oude Markt, een van de grootste pleinen van Europa. In het midden staat het oude Ratusz, van het Duitse woord Rathaus, een prachtig paleisje uit de renaissance, ontworpen door een Italiaanse architect.

Tot september 2023 is de Oude Markt nog een grote bouwput, maar we kunnen wel naar het Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919, over de opstand die aan het einde van WO I losbarstte op het plein voor ons hotel, dat exact op de plek staat van het toenmalige militaire hoofdkwartier. Tot 1919 heette Poznań nog Posen en de Stary Rynek nog Alter Markt, maar vanaf Versailles stond Polen weer letterlijk op de kaart, na een paar eeuwen Franse, Oostenrijkse, Pruisische en Russische annexatie. Het is allemaal bekend, maar we zien het door de 'speciale operatie' in Oekraïne met andere, bedroefde ogen.

Raadhuis

Inmiddels staan op de markt tientallen mensen, waaronder een grote groep Oekraïnse kinderen, hoopvol omhoog te kijken. Dan slaat de klok van het Ratusz twaalf keer, als aankondiging van een mirakel. Twee luiken in de klokkentoren gaan open en er verschijnen twee, bijna niet van echt te onderscheiden, witte geiten. Ze schuiven naar voren, draaien naar elkaar toe en rammen met hun koppen tegen elkaar (zie video). Na een paar minuten verdwijnen ze weer, net zoals ze aan ons verschenen, begeleid door een heraut die vanaf het Raadhuis de loftrompet steekt, en terecht! De kinderen klappen blij in hun handjes.

Stary browar - winkelcentrum in voormalige brouwerij

Bij sommige tramhaltes kun je kaartjes kopen voor het openbaar vervoer. Een 24-uurs ticket voor alle zones kost 20 zloty, iets meer dan 4 euro. Met tram 9 rijden we naar een moderne shopping mall in een oude brouwerij, de Stary Browar. Bij Restaurant Weranda serveren ze lekkere, knalrode Borsjt.

Vanaf de oude brouwerij rijdt tram 6 naar de leuke wijk Śródka, die vooral bekend is van een meesterlijke muurschildering. Om de hoek staat het ultramoderne gebouw van het Brama Poznania, een museum over de historie van de stad Poznań. Best een saai verhaal over bisschoppen en koningen, maar leuk gebracht dankzij technologische snufjes. Vanaf het museum kun je via een overdekte brug naar de oudste kathedraal van de stad.

Museum Porta Posnania gebruikt veel multimedia

Tram 98 rijdt ons over de brug van de Warta terug naar het huidige centrum. In de donkergrijze schemering zien we een groot donkergrijs appartementencomplex met op de hoek het oud roze licht van Salon Fryzjerski Lidia. Dat treft! De vriendelijke kapster snelt naar me toe, met de woorden "Nie mówię po Angielsku!" Geeft toch niks. Ze pakt de tondeuse en twintig minuten later sta ik buiten met een frisse coupe - letterlijk, want de temperatuur buiten nadert het vriespunt.

Nét voor vijf uur zijn we in de Ierse pub, voor de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Ecuador. Als we achterin de pub bij een grote TV gaan zitten met een glas Guinness resp. witte wijn, worden we ineens omringd door een elftal Ecuadoriaanse studenten. De sfeer blijft vrolijk tijdens de wedstrijd, en daarna krijgen we van alle Ecuadorianen een hand. "That was a nice game," zeggen we tegen elkaar. Sport kan dus toch verbroederen.

Pierogi

In restaurant Rynek 95 staan typisch Poolse pierogi op het menu. Aan een tafel verderop zitten drie atletische Amerikanen, waarvan twee een basketbalpetje dragen tot over hun wenkbrouwen. Ze praten over Kherson. Een dikke, lokaal uitziende man die alleen aan een andere tafel zit, kijkt steeds om naar de Amerikanen en zit ze duidelijk af te luisteren. Als het drietal vertrekt, gaat hij er binnen twintig seconden achteraan. Spannend.

Heel feestelijk allemaal

Na vierentwintig uur in Poznań wandelen we over de gezellige Kerstmarkt. Aan het einde van het Vrijheidsplein, recht tegenover ons hotel, is een gratis silent disco. Tientallen mensen van alle leeftijden staan lekker in stilte te dansen, op één vrouw na, die luidkeels meezingt. Haar man moet er hard om lachen.

1. Rob:
    26 november 2022
    Fijne Oud-dag daar in Polen! Leuk dat joe met de trein bent ook.
  2. Kees:
    26 november 2022
    Ik dacht al wanneer gaan jullie weer reizen maar gelukkig jullie zijn weer op reis.
    Verwacht toch minimaal 4 reizen per jaar van jullie.
    Maar zonder gekheid geniet samen van deze Poolse reis nu het allemaal nog kan.
    HEEL VEEL PLEZIER SAMEN!!
  3. Richard F.W. Kessels:
    26 november 2022
    Zijn weer mooie beelden, allemaal. Toch weer veel te zien (als je er oog voor hebt),
    inclusief een spion of zo🥰👍👍😀🍺🍷
  4. Ad en truus:
    27 november 2022
    Het ziet er allemaal weer heel mooi uit en Hidde je haarcoupe trouwens ook.
    Heel veel plezier geniet ervan.
    Groeten,Ad en Truus
  5. 27 november 2022
    Gezellig jullie zijn weer aan het reizen. Ik geniet van jullie verhalen. Ieder land heeft zo zijn eigen sfeer. Hidde van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En een hele fijne tijd samen met Ivonne gaat dat zeker lukken. 😺♥️☀️
  6. Bibi en Lenie:
    27 november 2022
    Wat leuk dat jullie weer op reis zijn. Kunnen wij weer mee genieten van al het moois.
    Heel veel plezier en wij kijken weer uit naar het volgende verhaal. Lieve groetjes van ons.
  7. Yvonne en Hidde:
    27 november 2022
    Het is een tripje van tien dagen naar drie bestemmingen. Valt dus mee dit keer. 😁