Panne panne panne

7 juli 2021 - München, Duitsland

Nederland is geen 'Corona Risikogebiet' meer voor de Duitsers, dus officieel kunnen we zonder beperkingen rondreizen. Desondanks wordt in sommige deelstaten nog altijd een recente negatieve test van ons verwacht voor een 'beherbergung' door een hotel of camping. Dit geldt niet langer in Baden-Württemberg, vandaar dat we vandaag eindigen op camping Heidehof in de buurt van Ulm.

De camping is bijna uitgestorven, dus we hebben het grote zwembad voor onszelf. In de avond maken we geen gebruik van het campingrestaurant, waar ze gerechten hebben voor de "grosse und kleine Schleckermäulchen" - schitterend woord - maar we bereiden onze befaamde tortilla con chili.

Na een uitstekende nachtrust worden we vroeg gewekt door het gekwetter van honderden vogeltjes. We ontbijten, pakken in en vertrekken richting Salzburg.

Voor de parkeerplaats van Raststätte Vaterstetten West, alwaar wij een stronk stokbrood met stinkkaas willen gaan besmeren, remt Yvonne af en schakelt terug naar de tweede versnelling. "Kggrrrr," zegt Max. En dat was het. Max doet he-le-maal niks meer.

Omdat we de afrit blokkeren, begin ik de wagen te duwen, wat geen sinecure is aangezien het meer dan dertig graden Celsius is en Max een slordige 2,5 ton weegt, schoon aan de trekhaak. Gelukkig word ik al snel geholpen door vier sympathieke jongens.

We bellen de ANWB, die de ADAC vraagt om ons te komen helpen. Het is niet helemaal duidelijk wat er daarna gaat gebeuren, dus we stoppen alvast wat spullen in een paar tassen. Vervolgens plakken we vast aan het snikhete asfalt van de parkeerplaats. We houden de plek naast ons vrij met onze gevarendriehoek, die nooit gebruikt maar wel gebroken is. Om de moed erin te houden draai ik de even onvergetelijke als toepasselijke hit van Bert & Ernie:

"Panne, panne, panne
Pech, pech, pech
Als we niet geholpen worden
Komen we hier nooit meer weg."

Panne, panne, panne… pech, pech, pech…

Eindelijk, na drie uur wachten, verschijnt een stevige takelwagen met dito chauffeur, die in mum van tijd Max aan boord hijst. Een half uur later arriveren we bij Automobilforum Kuttendreier in München, gespecialiseerd in Ford en Toyota. Ze luisteren naar het geratel van Max, en twijfelen of het probleem zit in de koppeling of in de 'getriebe', de versnellingsbak. Het wordt hoe dan ook een kostbare en langdurige kwestie, legt onze nieuwe vriend Philipp uit, dus we installeren ons in het Holiday Inn aan de andere kant van de straat.

Een paar uur later zitten we lekker in de zon op het terras van lokale Italiaan Pastello. Tot het hard begint te regenen en onweren. We rennen met onze bordjes naar binnen, waar inmiddels geen plek meer voor ons is, dus we verlaten Pastello weer door de voordeur en rennen een rondje naar het terras, waar nog één droog hoekje is. Naast ons zit een leuk echtpaar, dat door omstandigheden die nu te ver voeren vloeiend Nederlands spreekt.

Het lijkt nu toch een leuke dag te worden, tot we het bericht ontvangen dat "die Niederländische Kriminalreporter" Peter R. de Vries in zijn hoofd is geschoten. Vervolgens krijgen we ook een berichtje van ons kattenhotel Catz, dat Boris nog niet zijn draai kan vinden. Terug in het hotel probeer ik de gewassen kleding droog te strijken, maar ik laat de strijkbout vallen. Ook kaput. Pfff. Deze dag laten we verder maar zitten...

1. Bianca:
    7 juli 2021
    Ach jee het zit echt goed tegen! Hopelijk heeft Boris het snel toch naar zijn zin. En wordt alles wat kapot is snel gemaakt.
  2. David:
    7 juli 2021
    Pff wat een begin van de reis. Hopelijk is MAX snel weer gerepareerd en kunnen jullie weer echt genieten van het zonnetje- Boris zal vast zijn draai nog wel gaan
    vinden. Nogmaals succes!
  3. Ad en truus:
    7 juli 2021
    Hopelijk is MAX weer snel gemaakt en hopelijk vallen de kosten ook mee.
    Succes verder en hopelijk gaat alles weer voorspoedig.
    Groeten,Ad en Truus
  4. Twannemieke:
    7 juli 2021
    Laten we er maar vanuit gaan dat jullie alle pech nu in 1 x hebben gehad en de rest vd reis soepel verloopt. Fingers crossed voor Boris en Max.
  5. Jaap en Lydia:
    7 juli 2021
    Wat een pech! Differentieel probleem? (Alsof wij er iets van weten!). Gelukkig staan jullie in of bij München, waar veel te beleven is. En Boris zal toch nog wel zijn draai vinden? Veel sterkte, maar probeer toch te genieten van de reis. Liefs en groeten.
  6. Willem:
    7 juli 2021
    We leven weer met jullie mee!!!!!!
  7. Richard F.W. Kessels:
    7 juli 2021
    Vanaf nu kan het alleen maar beter worden. Onweer en regen hebben jullie al gehad👍👍👍👍🍀🍀🍀🍀🍀
  8. Niels:
    7 juli 2021
    Hé vrienden, veel geluk en succes verder, 'kommt tatsächlich gut, alles'. Maar wel erg mooi geschreven verhaal, met Bob den Uyl-achtige allure ;-) Veel groeten, Niels
  9. Kees:
    7 juli 2021
    MAX laat het snel afweten. Yvonne moet wat liefdevoller schakelen, MAXEN zijn heel gevoelig,
    een MINI kan veel meer hebben, niet voor niks hoe kleiner hoe sterker of is het andersom.
    Maar het komt goed want Helmuth is zeer technisch. Max was ook ingesteld op de ZIJDE-route.
    Wordt nu meteen voor het blok gegooid met hard asfalt. Maar zonder dollen het is geen prettig begin. Hoop dat na de reparatie het allemaal voorspoedig gaat verlopen. MOOIE VAKANTIE met mooie verhalen en foto's.
  10. Siet Bulthuis:
    8 juli 2021
    Technische toestanden waren voor mij altijd een ramp tijdens vakanties maar ik had een man die repareren wel leuk vond. Hilarisch verhaal en sterkte!