Operatie Noordkaap

24 mei 2019 - Bremen, Duitsland

Het is al bijna vijf uur, en we rijden over de Autobahn op weg naar Bremen, met onze kameraad Max. O wacht, ik vergeet hem te introduceren...

Max is een forse Duitser van achttien jaar, die een jaar of tien geleden naar Nederland is verhuisd. Hij ziet er voor zijn leeftijd goed uit, maar hij is dan ook heel sterk. Max is een Toyota Landcruiser HZJ78. Met 6 cilinders en 4,2 liter motor. Max is een Grote Vriendelijke Reus. We kregen de inspiratie voor zijn naam bij Lunchroom Kok in Harderwijk, waar ze de Max Hamburger op het menu hebben staan. Leuke tent trouwens.

Max heeft al veel aandacht van ons gekregen. Zelden kostte een vakantie zo veel voorbereiding! We liepen kort na de aanschaf in november een halve dag mee met duizendpoot Patrick van R4WD in Harderwijk, een specialist in Landcruisers. In april deden we een training van 4WD travel op de motorcrossbaan van Oss.

Op de deur van onze voorraadkast hing afgelopen maanden een lange lijst met acties, die langzaam korter werd. We kochten een sandboard, sleepkabel, een snatch block (een soort katrol) en een paar "smartlok" strips waarmee we de lading in onze truck kunnen vastsjorren, zodat de kans kleiner is dat we spullen in onze nek krijgen bij een ongeluk. Op het laatste moment bestellen we op advies van Ed een gasmelder met een aparte sensor die narcosegas detecteert. Nog even zekeringen halen. Gereedschap verzamelen. En sjorbanden. Oja, nog een net halen. En bouten om de strips mee vast te maken. En touw. En toch andere bouten om de strips mee vast te maken.

Omdat we inmiddels ook een kleine koelkast hebben, is er onvoldoende ruimte om in de wagen te slapen. Daarom heb ik van een zwart zeil van Bianca en David een houtje-touwtje constructie gemaakt om het bed een halve meter te verlengen, als we de stoelen naar voren klappen. Ik vrees dat we beter in de daktent kunnen slapen.

Het pakken was ook even puzzelen. Onder de houten planken in de cabine, die kan dienstdoen als hard bed, is niet veel ruimte. In het midden kunnen we zes plastic kisten kwijt. Eén met kookspullen, één met gereedschap, twee met kleding en twee met eten en drinken. Links en rechts is er ruimte voor klapstoelen, klaptafel, sleepkabels etc.

We waren tot gisteren heel gedisciplineerd aan het pakken, maar uiteindelijk hebben we alle zooi gewoon onder het net in de auto geflikkerd. Hoppakee. Operatie Noordkaap gaat beginnen! Buurvrouw Truus zwaait ons uit tot we de hoek om rijden, heel leuk.

1. Gerard en Annie:
    24 mei 2019
    Wow, ik ga er vanuit dat Max jullie veilig langs de geplande route gaat brengen. Onderweg zien jullie dan wel wat er onder het net terecht is gekomen. Een leuke verrassing is nooit weg. We kijken met spanning uit naar jullie reisverslagen. Goede reis en kom veilig weer thuis. Gr. Annie en Gerard
  2. Fred:
    24 mei 2019
    Hoelang staat er voor dit avontuur ingepland en welke operatie gaat er aan de Noordkaap uitgevoerd worden?
  3. Petra:
    24 mei 2019
    Heel veel plezier. Hoe lang gaan jullie?
  4. Twannemieke:
    24 mei 2019
    Yes, eindelijk! Maak er een mooi avontuur van samen met Max!
  5. 24 mei 2019
    super fijne tijd het zal een prachtige ervaring worden. maak maar mooie foto's ik volg jullie. lieve groet en tot dan
  6. Yvonne en Hidde:
    Dank! We gaan dit keer drie weken op vakantie 👍
  7. Willem:
    25 mei 2019
    We zijn weer heel erg benieuwd naar jullie avonturen.
    Voor ons is het precies 40 jaar geleden dat we de Noordkaap deden, we hadden toen van Helsinki op de heenweg tot Oslo op de terugweg twee en een halve week regen, hagel en sneeuw dus we hopen dat het voor jullie beter is.
    In die tijd was het zaak bij elke pomp te tanken want je wist nooit wanneer de volgende kwam en ik denk dat jullie Max dorstig is.
    Heel veel plezier de komende drie weken en we hopen dat de narcosegasmelder stil blijft.
  8. Belinda:
    25 mei 2019
    op naar mooie avonturen met Max, wij gaan jullie weer met veel plezier volgen
  9. Richard:
    25 mei 2019
    Ongelooflijk. Wat is er toch mis met Nieuwegein? Het is lekker weer in Nederland. Half Afrika wil hier naar toe. Nee hoor. Wij gaan naar de Poolcirkel met een narcosegasmelder en een net. Veel plezier.
  10. Siet Bulthuis:
    25 mei 2019
    dag yvonne en hidde hier een reactie van Willem je neef. Ikga jullie op de voet volgen heel veel geluk en sterkte onderweg. Succes
  11. Bibi en Lenie:
    25 mei 2019
    Super, dit keer samen met Max erbij. Heel veel plezier en een fijne tijd toegewenst en wij gaan wederom genieten van jullie reisverslagen.

Gaan wij het komende weekend naar Roosendaal.😃

Wij blijven jullie volgen.
  12. Edwin:
    27 mei 2019
    Vergeet je scheersnoer niet Hidde.