Opgeklaard

26 mei 2019 - Gränna, Zweden

Als we gaan slapen, horen we het tentdoek klapperen en de westenwind fluiten. Ik stel me voor dat we deelnemen aan een expeditie met de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen, op weg naar de Noordpool. Rond half één worden we wakker gebeld door een onbekend nummer uit Nijmegen, dat we niet opnemen. "Hé," zegt Yvonne, "ik geloof dat ik iets heb gevonden!" Ze overhandigt mijn paspoort, dat ze heeft opgevist uit de slaapzak. Vreemde plek voor een paspoort. Ik heb gisteren overal gezocht, behalve in de slaapzak.

Voor het ontbijt lopen we snel door de motregen naar het badhuis voor een douche, en na het ontbijt ruimen we de kletsnatte tent op. Dat is best lastig, doordat ik steeds op de gladde achterwielen moet klimmen om erbij te kunnen. Tijdens één van deze klimmen scheur ik uit mijn broek. Lekker is dat, ik heb maar één andere broek bij me.

Iets voor tien uur vertrekken we. In de stromende regen, met een beslagen bril, koude handen en een gescheurde broek. We moeten hard lachen.

Vandaag passeren we twee gigantische hangbruggen. De twintig jaar oude Storebæltsbroen (Grote Belt Brug), die we al zagen liggen vanaf Tarup Strand, brengt ons van Funen naar het eiland Seeland. Via de even nieuwe maar half zo lange Öresundbrug (Sontbrug) bereiken we Zweden. We kunnen bij de tolpoorten gewoon doorrijden, dankzij het BizBro apparaatje dat we op de voorruit hebben geplakt.

Vanuit het akkerland aan de grens van Malmö doemt plotseling de Emporia Shopping Mall op, een nieuw winkelcentrum dat niet zou misstaan in een emiraat in het Midden-Oosten. Misschien kan ik in één van de tweehonderd winkels een nieuwe broek vinden... We zoeken eerst naar een geschikte parkeerplek buiten de mall, omdat de overdekte garage slecht 2,15 meter hoog is, en gaan dan op jacht. Al bij de eerste winkel zien we een prima broek van G-Star, voor 200 SEK (delen door tien en dan nog tien procent eraf voor Euro's). Perfect!

In het centrum van de stad bezoeken we het Malmöhus, een oud kasteel dat een historisch museum en een kunstgallerie zou moeten huisvesten. We bekijken de oude burcht en zoeken naar de moderne kunst, maar die blijkt onvindbaar. Het museum wordt verbouwd.

Het is nog een paar uur rijden van Malmö naar Jonköping, eerst langs geel akkerland en dan door bossen van berken en sparren. Het klaart langzaam op, en tegen de tijd dat we het dorp Gränna bereiken, aan de westkust van het grote Vättern Meer, is de lucht helemaal blauw. Tussen zes en negen uur zitten we heerlijk in de zon, met uitzicht over het meer, terwijl de tent over een hek hangt te drogen.

1. Fred:
    27 mei 2019
    Ik mis de foto waar jij uit je broek bent gescheurd, zodat wij ons ook kunnen bescheuren met daarnaast een foto van de man in het nieuw met een broek van G-Star. Je moet niet alles voor jezelf willen houden, vriend. De genoemde bruggen is 1 daarvan ook de brug uit de serie The Bridge?
  2. Yvonne en Hidde:
    27 mei 2019
    Hahaha! Je hebt gelijk, volgende keer als ik uit mijn broek scheur vraag ik Yvonne een live reportage te maken. Om het goed te maken hebben we wel een foto van de gescheurde en de nieuwe broek geplaatst. Je opmerking over The Bridge klopt ook. De eerste aflevering begint met de vondst van een slachtoffer op de brug, precies op de grens.
  3. Ad en truus:
    27 mei 2019
    fijn dat je paspoort weer terecht is,en voortaan de tent maar in je onderbroek opvouwen want hopelijk heb je daar genoeg van bij je.
    nogmaals veel plezier en hopelijk wat beter weer.
    Groeten,Ad en Truus
  4. Kees:
    27 mei 2019
    Lieve Yvonne en Hidde we zijn net terug van een weekje in Zeeland. Wel via mobiel je verhalen gelezen.
    Volgens mij is dit voor jullie de meest avontuurlijke vakantie. Jullie waren gewend luxe hotels, goede restaurants en auto's met chauffeur. Maar dit is andere koek. Paspoort zoek, gescheurde broek nou gaan er maar aan staan. Kortom echt avontuur. Zweden zijn we 2x geweest met rondreis en Noorwegen 1x. Zweden met zijn eeuwig zingende bossen en lieve mensen. Noorwegen is heel wat ruiger en daardoor imposanter. Straks maar hopen dat je op de Noordkaap de zon NIET ziet ondergaan. Op die locatie staan ik weet niet hoeveel campers. Heel vervelend als het bewolkt is.
    We volgen jullie weer met de prachtige verhalen en foto's. Mooie reis gewenst en als het bij een gescheurde broek blijft heb je niet te klagen. groetjes Ilse en Kees