Kamperen in Krakow

9 juni 2019 - Veverská Bítýška, Tsjechië

Van de onverharde boerenpaadjes bij Rokitnica rijden we naar de volle boulevards van Krakow. In de ijskoude winter van 1996 was Yvonne hier voor het eerst, tijdens haar studietijd in Berlijn, en een paar jaar later waren we hier samen tijdens een Interrail-vakantie. We sliepen toen op zalen met stapelbedden, mannen en vrouwen gescheiden, tussen de junkies. Een paar jaar geleden waren we nog met Richard in de stad.

Aan het einde van de vorige eeuw was Krakow nog rauw en ondoorgrondelijk, zoals destijds veel vervallen steden in het voormalige Oostblok. De oude Habsburgse grandeur was afgebladderd door veertig jaar collectieve verwaarlozing en zwartgeblakerd door de bruinkool.

De laatste jaren is dat snel aan het veranderen. Onder het kapitalisme zijn de arbeiders schouder aan schouder aan het werk om de stad weer in haar oude luister te herstellen. En met het pastelkleurige stucwerk kwamen ook de toeristen. Véél toeristen. Mede dankzij low cost carriers zoals Ryanair hossen nu ook de dronken Britten rond; we zien zeker vijf groepjes met vrijgezellen. Dat is geen verbetering.

Het majestueuze plein met Middeleeuwse markthal, de Rynek Glówny, is nu echt te toeristisch geworden, maar een stukje daarvan verwijderd is Krakow nog steeds prachtig. Een nieuwe tram, voorzien van airconditioning, brengt ons naar de oude Joodse wijk Kazimierz. Hoewel ook hier veel toeristen, zijn er nog oude cafés, alternatieve winkeltjes en hippe galeries. Bij het verlaten van een tram zakt Yvonne weer door haar rechterbeen, dat is overbelast door het bedienen van Max. Ze flaneert zo de straat op! Gelukkig niks gebroken.

De stadscamping van Krakow krijgt hoge scores, en terecht. Het is twee minuten lopen naar de Auchan supermarkt en naar de halte van bus 164 en 169, die vaak rijden en je in een kwartier naar het centrum brengen. We staan met Max in de schaduw van een paar grote bomen. Een Fransman met een camper heeft een kat meegenomen op vakantie.

Op zaterdagavond halen we boodschappen bij de hypermarché - we blijven verbaasd over de lage prijzen hier - en we nemen daarna de mini-barbecue in gebruik. In het park naast de camping is een concert van een goede coverband. Terwijl we een gegrild worstje met aardappelsalade happen, zitten we mee te headbangen op de Beasty Boys. En om tien uur is het helemaal stil, dat is ook wel lekker...

Op eerste Pinksterdag rijden we naar Tsjechië. Bij het eerste tankstation over de grens kopen we diesel, ontbijt en een tolvignet. De volgende bestemming is Brno, een relaxte stad die geen blijvende indruk achterlaat, behalve dan het hoog gelegen Spilberk kasteel, dat nog tot in de vorige eeuw dienst deed als gevangenis. Het is een aardige klim, wat niet heel soepel gaat gezien het gamle been van Yvonne, maar de beloning is een mooi uitzicht en de geur van jasmijn, die hier overal bloeit.

Aan het einde van de zondagmiddag bereiken we de camping bij het dorp Veverská Bítýška. De vermoedelijke eigenaresse van de camping heeft in de loop van twintig jaar onze taal geleerd van de gasten, wellicht dat er daarom veel Nederlanders staan. Verder is het een fijne camping, met mooi gras. We wandelen langs een riviertje naar het dorp en eten op het terras van brasserie Na Městečku, oftewel De Stad. Vijf Tsjechische zuipschuiten zitten te drinken, tot de bus naar Brno vertrekt. Vreemd, het lijkt hier eerder donker dan in Krakow.

1. Bibi en Lenie:
    10 juni 2019
    Wat leuk weer om jullie verhalen te lezen en de daarbij behorende foto's. En Max brengt jullie overal netjes naartoe. 😄 Geniet nog lekker van de prachtige rondreis.
  2. Gerard en Annie:
    10 juni 2019
    Jammer dat Yvonne haar been heeft overbelast. Is Max zo moeilijk onder controle te houden? Verplicht rustig aan dus. Genieten jullie ook langer van al het moois.
  3. Fred:
    10 juni 2019
    Vroeger bevestigde men blokken op de pedalen van een fiets. Misschien ook een idee voor de pedalen van Max?!
  4. Yvonne en Hidde:
    10 juni 2019
    Op zich rijdt Max heerlijk, maar als er veel geremd en geschakeld moet worden (bijv in de bergen), dan moet ik mijn rechterbeen steeds net iets te ver optillen. Na duizenden kilometers merk je dat. Even kijken of dat beter kan voor voor de volgende trip en in de tussentijd oppassen met trapjes. :)
  5. Anh Thu:
    Leuke verhalen
    Ik geniet mee van jullie reis.
    Wat je allemaal kan doen in drie weken!!!
  6. Richard F.W. Kessels:
    10 juni 2019
    Ook dit verhaal en foto’s brengen mooie en warme herinneringen terug. Prachtstad en heerlijke piwa (bier).
    Voorzichtig met je been Von.
  7. Bianca:
    11 juni 2019
    Wij hebben Kazimierz op de fiets gedaan. Ook leuk, maar voor Yvonne ‘s been misschien wat minder.