Meesterlijke melitzana

24 augustus 2018 - Kreta, Griekenland

De ietwat verlegen receptioniste van hotel Rea in Heraklion adviseert voor onze eerste lunch taveerne Arismari & Varsamo, vernoemd naar de kruiden rozemarijn en munt. Dankzij parasols en een verkoelende bries van zee is het goed uit te houden op het terras. We bestellen choriatiki, wat ze bij ons een 'Griekse salade' noemen, een bordje sardines en melitzana, zacht gegaarde aubergines in een gekruide tomatensaus met drie lokale kazen: graviera, kefalotyri en feta. We nemen een hapje en kijken elkaar aan: dit is perfect!

De melitzana is zeker niet het laatste vegetarische gerecht waar we blij van worden op Kreta. Bij de gezellige haven van Chania eten we bijvoorbeeld fantastische balletjes van wortel en abrikoos. Zelfs de gepensioneerde veerboot Spirit Athos, die tegenwoordig dienst doet als cruiseschip voor dagtochten langs de wilde westkust, serveert lekkere tomaten en paprika's gevuld met gekruide rijst. Bij Enagron Eco Village, in de bergen bij Axos, leren we die zelf te maken in een kook-workshop. Met een groepje hollen we twintig aubergines, courgettes, paprika en tomaten uit en hakken de verwijderde stukken fijn. Vervolgens gooit kok Andreas er een pak rijst bij, een scheutje olie (1,5 liter), een scheutje citroensap (1 liter) en een snufje zout (ik denk een half pak). Het gaat twee uur in de oven, op 180 graden. Behalve gevulde groentes eten we bij Enagron ook heerlijke spinazie uit de eigen moestuin, gekookt in bouillon en verrijkt met gebakken uitjes, dille en zachte feta. De prei, min of meer volgens hetzelfde recept, was ook goed gelukt.

De Kretenzer keuken is van oudsher gebaseerd op producten direct uit de natuur, die zonder veel moeite kunnen worden geconsumeerd, zoals verse kruiden en gedroogd fruit. Vlees en zelfs vis worden thuis weinig gegeten. Voor bijzondere gelegenheden maken mensen varken met sellerie, of lam met distel. Meestal is het eten niet ingewikkeld om te maken; bijna altijd is het erg lekker!

1. Mark:
    1,5 liter olie? eet smakelijk
  2. David:
    24 augustus 2018
    Dat zwembad is wel heel aantrekkelijk :-) . Geniet van de reis.
  3. Gerard en Annie:
    24 augustus 2018
    Nu weet ik waarom jullie altijd zo vrolijk kijken. Van dit soort verhalen en beelden word je zo afgrijselijk blij. Die glimlach gaat nooit meer van je gezicht af. Wij worden er ook weer heel blij van. Geniet nog maar verder.
  4. Kees:
    24 augustus 2018
    Wat hebben jullie een enorme ellende te verwerken. Dat jullie dat weten vol te houden blijft een raadsel. Gelukkig kunnen jullie straks thuis weer uitrusten. Het is afzien, maar de moeite waard.
    Groetjes uit het zielige Nederland want hier is het ook afzien. Wat een ellende hebben wij te verwerken. Kun je beter bootvluchteling zijn heb je zon en zee. (galgenhumor moet kunnen).
    Lieve Yvonne en Hidde nog mooie dagen gewenst en straks de GROTE bruiloft van 2 gelukkige mensen die ik mag vastleggen met de camera. Heel bijzonder. Groetjes Kees en ook van Ilse.
  5. Twannemieke:
    25 augustus 2018
    Dat klinkt allemaal wel heeeel lekker! Wanneer kunnen we dat bij jullie komen proeven?😉