Max is terug!

16 juli 2021 - Krk, Kroatië

Speciaal voor Mark: de genezen Max

Na ons bezoek aan Hallstatt kopen we bij de duurste supermarkt van het land ingrediënten voor een berg pasta, die we bereiden in ons huisje van Resort Dormio. Tot het donker wordt zitten we op ons terras te kijken naar de bergen.

De volgende morgen staan we al voor openingstijd te trappelen bij de receptie, en een paar minuten later rijden we door Hallstatt, dat nu vrijwel is uitgestorven. We draaien naar het Noord-Westen en rond de lunch zijn we terug bij Automobilforum Kuttendreier in München. Philipp presenteert ons vol trots de tandwielen, lagers en koppelingsplaten die waren versleten. En de rekening...

Het goede nieuws is dat we Max weer meekrijgen en dat hij schakelt als een zonnetje. Door de panne arriveren we precies een week later dan gepland op camping Nord-Sam in de buurt van Salzburg, dat we niet nogmaals gaan bezoeken. Even zwemmen, dan koken. Tof om weer met Max op pad te zijn!

Ganz kaput

Van Salzburg rijden we naar het Sloveense Bled. Het plan was om te overnachten bij de camping aan het meer, waar we op 16 juli 2001 stonden. Destijds schreef ik: "Aan de voet van de Julische Alpen en de Karawanken ligt het Meer van Bled, met in het midden een klein eiland waar een kerkje op staat. Aan de oever ligt de plaats waar het meer zijn naam aan dankt, Bled dus, en op een hoge berg staat een imposant slot." In twintig jaar is dat allemaal onveranderd gebleven. Wél veranderd is het toerisme, want de eenvoudige camping is nu een vijfsterren resort, dat bovendien is volgeboekt. We eindigen bij de Riverside Camping, een spiksplinternieuw terrein niet ver van Bled, gelegen aan de snel stromende en koude Sava. Ik houd het dan ook bij een snelle duik. Verder verleg ik een paar stenen in de rivier, waarbij er één op mijn vinger valt.

Sava rivier

Op donderdag treffen we bij de grens met Kroatië een douanière met een slecht humeur. Ze vraagt om een Covid paspoort, dus we geven haar onze mobieltjes met QR codes, die ze tevergeefs probeert te scannen. Ze snauwt weer een paar keer "Covid Passport! Not phone! Paper!" We geven haar dan maar onze vaccinatieboekjes. Ze zucht, trekt een gezicht van 'nu moet je écht ophouden' en smijt de boekjes meteen terug. We mogen doorrijden, maar... "Next time, paper passport!" Een warm welkom in Kroatië. Ik denk dat we onze QR codes maar ergens moeten printen.

Ondertussen krijgen we veel slecht nieuws. Peter R. de Vries overleden, dodelijk noodweer en overstromingen, Nederland kleurt weer rood op de Europese Covid-kaart. Dat relativeert meteen het bericht van het Catz Kattenhotel. Eva heeft erg haar best gedaan om Boris te laten acclimatiseren, maar dat wil toch niet lukken. Plan B treedt in werking: we bellen An & Twan, die meteen in actie komen. Superfijn!

Aan het begin van de middag zijn we bij het dorp Krk op het eiland Krk. We pinnen Kroatische Kuna, doen boodschappen en gaan naar Ježevac Premium Camping Resort, waar een aardige rij campers en caravans staat. Een frisse jongeman van de receptie gaat voor ons aan de slag. Jazeker, we kunnen hier één nachtje blijven, en dat kost - even kijken - 103 euro. We schieten in de lach. Yvonne vraagt of er goedkopere campings in de buurt zijn, waarop de jongen een tip geeft, op drie minuten rijden.

Camping Bor is perfect voor ons, en inderdaad niet zo duur. De camping ligt op loopafstand van het dorp en het strand, op een heuvel met terrassen en kleine muurtjes van keien. In de schaduw van olijfbomen kijk je uit over het dorp en de Adriatische Zee. Er is bovendien een goed restaurant, waar de familie Mrakovcic zelfgemaakte olijfolie en wijn schenkt bij het uitstekende eten. Een tafel verder zit een inspecteur van de ACSI gids te praten met de eigenaars.

Blote rots

Op vrijdag blijven we bij camping Bor. In de morgen doe ik een berg was, die met dit weer snel droogt, en in de middag wandelen we naar de zee. We zien een een prachtige kleine baai met kiezelstrand, waar we graag willen zwemmen. Er liggen wel een paar bloteriken en op een rots staat FKK: Frei Körper Kultur. Ook best. We gaan snorkelen en zien zeeëgels en een school tamelijk grote vissen. Wat is het hier mooi...

1. Mark:
    16 juli 2021
    Even een foto van de herstelde patient is natuurlijk wel verwacht… enjoy!
  2. David:
    16 juli 2021
    Top dat Max terug is. Nu kan de reis echt beginnen!
  3. Belinda:
    Fijn dat Max er weer is. En dat Boris bij An & Twan verblijft. Liefs van ons
  4. Bianca:
    17 juli 2021
    Yeah!! Nu kan de reis eindelijk echt beginnen. Hopelijk kan Boris bij An en Twan zijn draai wel vinden.
  5. Nel Velthorst:
    19 juli 2021
    Ha Yvonne en Hidde,

Gefeliciteerd met de herstelde Max. Goede reis .
    Ik geniet van jullie interessante verhalen.
    Goede reis.