Paleis van Minos

22 augustus 2018 - Heraklion, Griekenland

Meer dan honderd jaar geleden kocht de Brit Evans een stuk land in de buurt van de stad Heraklion, in de hoop op interessante archeologische vondsten. Zijn droom kwam in vervulling, want hij vond de restanten van Knossos, een vierduizend jaar oude stad. Volgens de Griekse legendes, die pas rond het jaar nul zijn opgeschreven, was dit het Paleis van Koning Minos. De koning verborg hier in een labyrint onder het paleis de Minotaurus, een man met de kop en de staart van een stier, die leefde van mensenvlees.

Evans noemde de bewoners Minoërs, naar de koning die waarschijnlijk nooit heeft bestaan, en reconstrueerde grote delen van het oude paleis. Dat deed hij zo enthousiast, dat je niet meer kunt zien wat oorspronkelijke restanten zijn en wat betonnen fantasieën van Evans; het paleis lijkt daardoor op een attractie uit de Efteling.

De Minoïsche beschaving wordt beschouwd als een van de oudste van het Europese continent. Het waren goede scheepsvaarders die in een paar dagen naar het huidige Libanon of Italië zeilden, waardoor ze snel nieuwe technologieën ontdekten, zoals het smeden van brons. De Middellandse Zee faciliteerde een netwerk-economie die enorme voorspoed bracht. Niet zo vreemd dat bijna alle Minoïsche mozaïeken en muurschilderingen de zee als onderwerp hebben. In het Archeologisch Museum in Heraklion zien we een paar realistische afbeeldingen van vissen en dolfijnen, die ik nog ken van kunstgeschiedenis. In het museum bewonderen we ook prachtige metalen en aardewerken voorwerpen, waaronder potten van bijna twee meter hoog.

Vermoedelijk heeft de ontploffing van vulkaaneiland Santorini en de daarop volgende tsunami de Minoïsche vloot verwoest, waarna de Myceners het eiland overnemen. Maar de ondergang van de Minoïsche beschaving is even mysterieus als haar opkomst...

1. Gerard en Annie:
    22 augustus 2018
    jaren geleden hebben we Knossos ook bezocht. De gids doorspekte haar toelichtingen met vele mitsen en maren, het kan zijn dat, en waarschijnlijk is dit, het verhaal zegt, . Voor ons was het een stukje geschiedenis dat veel aan onze eigen fantasie over liet. Maar evengoed de moeite waard van het bezoek. Nog veel plezier bij deze rondrit over Kreta. Alhoewel rondrit? Destijds moesten we steeds weer terug naar één grote weg?
  2. Petra:
    23 augustus 2018