Vasteloavond

13 november 2020 - Vijlen, Nederland

Na ons verblijf op Vlieland rijden we naar restaurant Mario Uva, voor een zeven-gangen diner met bijpassende wijnen plus een kamer, aangezien alleen nog hotels een diner mogen aanbieden. Slechts drie andere tafels zijn bezet. Om precies 19:57 uur vult de kelner snel acht glazen voor ons, voor ieder vier, want een paar minuten later is het niet langer toegestaan om alcoholische dranken te schenken.

De volgende dag pauzeren we een paar uur in Nieuwegein, om Boris een beetje op te beuren en te aaien. Dan gaan we naar Vijlen, het Limburgse 'bergdorp', op de duizelingwekkende hoogte van 200 meter boven zeeniveau.

"Vijlen, buitendorp der gemeente Vaals, is het akeligste gat op deze aardkloot. Geen fatsoenlijk bier is hier te vinden, geen aardige meid om wat mee te vrijen en er heerschen nu over het algemeen toestanden als in de middeleeuwen." Deze boodschap verstopte jongeling Emile Habets in 1908 onder de vloer van Villa Vijlenerhof, destijds eigendom van zijn vader, die directeur was van de lokale cementfabriek. We verblijven in de villa, die tegenwoordig dienst doet als hotel. Aan het einde van de dag kijken we vanaf ons dakterras uit over het glooiende Limburgse land, dat vanmiddag decor was van een korte wandeling naar wijngaard St. Martinus.

Op vrijdag de dertiende rijden we naar partycentrum De Moosjtum in Oost-Maarland, een van de weinige plekken in Limburg waar we nog fietsen kunnen huren. We worden onthaald door de vriendelijke eigenaar, die vertelt dat vrijwel alle horeca in de omgeving is omgevallen door Corona. Hij is zelf vooral bezorgd of hij alle vraag wel aankan, als de crisis straks voorbij is.

We fietsen in vier uur heen en weer door de Maasvallei. Onder een blauwe lucht liggen uitgestrekte donkere akkers met stoppels van het graan. In Maastricht kopen we iets te lunchen, voor we weer langs de rivier terugrijden. Dan rijden we met de auto naar Eijsden. In de Dorpsstraat logeren we boven Grieks restaurant Hestia, waar we uiteraard gaan eten. We zijn de enige gasten, maar het is een gezellige tent en het eten is uitstekend. Aan het einde van de Dorpsstraat zwieren een paar zwanen op de brede, rustig stromende Maas. Op de oever staan interessante borden met historische verhalen, zoals over De Draad, die tijdens WO I door de Duitsers een 'Grenzhochspannungshindernis' werd genoemd, en die was bedoeld om vluchtelingen uit België tegen te houden, met wisselend succes.

Onze TV op de kamer staat afgesteld op een heleboel lokale zenders. Op TV Maastricht zingen mannen met rode bretels over vasteloavend, terwijl Bie Os SGB live een raadsvergadering via Teams uitzendt. Op TV Valkenburg zingt een toffe jongen met een sjaal over vasteloavend, op RTV Parkstad praat een journalist met een gekke bril over Arno Deckers, bekend van het Volkstoneel in Kerkrade, op TV Ellef zingen heren van middelbare leeftijd in zilveren colberts over vasteloavend, op Meer/TV zien we de intocht van Sinterklaas in het jaar 2013 en op Omroep Landgraaf zingt een meisje heel enthousiast over vasteloavend. Al snel vallen mijn ogen dicht.