Nomaden op de steppe

1 augustus 2017 - Alma-Ata, Kazachstan

Om zeven uur openen we het ontbijtbuffet van Hotel Kazzhol, omdat we een uur later worden opgehaald voor wederom een korte vlucht. Om half negen arriveren we bij de luchthaven van Astana en omgeveer een uur later zitten we al aan boord. Zo kan het dus ook.

We vliegen over de eindeloze steppe, een onbarmhartige woestenij van hard gras en uitgesleten rotsen. Kazachstan is zestig keer zo groot als Nederland, maar het aantal inwoners is ongeveer hetzelfde, vandaar dat Kazachstan hoog staat op de lijst van dunbevolkte landen.

Tijdens de vlucht kijk ik naar de Kazachstaanse film Zwaard van Diamant, een heldenepos over twee nakomelingen van Dzjenghis Khan die zich halverwege de vijftiende eeuw ontworstelen aan het juk van een gemene heerser. De helden, Janibek en Kerei, vertrekken met duizenden nomaden naar een leuk stukje land ten westen van Mongolië. Dat is nu dus Kazachstan.

Nog altijd vormen de nazaten van de nomaden in de film een ruime meerderheid van de bevolking. Je ziet een mooie mix van Turkse, Mongoolse en Perzische uiterlijke kenmerken. Veel mensen hebben zwart haar, een licht getinte huid, sterke jukbeenderen, amandelvormige ogen en een vrij rechte neus.

Halverwege de lange film zijn er enkele scenes in de sneeuw, waardoor ik de ondertiteling niet meer kan lezen. Bovendien gaan we na een uur al weer landen. We zijn in Almaty!

Chauffeur Andrej rijdt de grote Toyota naar ons Stalinistische hotel, om snel de spullen neer te gooien en direct te vertrekken richting Historisch Museum, helaas gesloten vandaag. Met een kabelbaan gaan we naar het duizend meter hoge terras van restaurant Abay, met een prachtig uitzicht over de voormalige hoofdstad en de omringende bergen. Er is wel wat smog, die schijnt hier 's zomers een probleem te zijn.

Terug in het centrum wandelen we een klein rondje langs de "groene markt" met groente en fruit. We kopen er drie bananen en drie sinaasappels, voor tijdens de rit morgen. Op het T-Shirt van een jongen staat "No future without a past". Mooi.

Het is heet in Almaty, ongeveer vijfendertig graden, dus we gaan even terug naar het hotel. Als het iets afkoelt, gaan we naar een Georgisch restaurant aan de andere kant van het park. Op de weg terug lopen we een kilometer om voor een grote supermarkt die vierentwintig uur per dag open is. Bijzonder, ze hebben wijn uit de Krim. Er staat "Made in Russia" op. We slaan wat water in voor de komende dagen, want voorlopig zitten we niet meer in de bewoonde wereld...

1. Bibi en Lenie:
    2 augustus 2017
    Hoi Yvonne en Hidde,

Wat fijn dat jullie weer zo een mooie reis aan het maken zijn en wat ziet het er allemaal prachtig uit en wij kunnen weer meegenieten. Beetje late reactie van ons, maar het is hier wat hectisch geweest bij ons. Wij gaan zo de foto's en reisverhalen lezen en blijven jullie volgen, wij hebben nu alvast voorpret.
    Geniet, gaan wij volgende week doen op een Farm Camp in Friesland met de kleinkinderen in een Safari tent. De eerste keer voor ons dat wij gaan kamperen.
    Lieve groetjes
  2. Richard F.W. Kessels:
    2 augustus 2017
    Zie je wel dat het goed komt. Vanmorgen Mary en Floris weg naar Canada, Paulien en Nora in Afrika, jullie in de steppen van Kazachstan. Wat is het stil in Hoofddorp
    Als dit langer dan een dag of tien duurt ga ik ook maar op reis. Ik mis jullie allemaal maar ik ben blij dat dit allemaal kan. Geniet en tot ziens in de polder.
    Richard‍♂️
  3. Etienne van Leur:
    10 augustus 2017
    film Zwaard van Diamand opgezocht op internet. Net naar kleine tentoonstelling van Djengis Kahn geweest. en Marco Polo gevolgd. Veel plezier in de onbewoonde wereld.