Nog een hotspot

1 juli 2018 - Odessa, Oekraïne

Deze vakantie was een rood pepertje, klein en pittig. Vandaar dat we nu één dag iets minder druk doen. Aan de hand van een gekopieerde plattegrond van Odessa zoeken we de plek waar bus 137 stopt. Na wat heen en weer lopen door de juiste straat wijst een meisje ons waar we moeten wachten, een meter of twintig van een kruispunt. Vreemd, nergens een bordje te zien. Na een minuut of tien stopt precies voor onze neus een oud busje, met gordijntjes en tapijt. Op naar Arkadia!

Het busje stopt bij elke grote plataan, dus we doen een half uur over vijf kilometer. Als het busje ergens twintig seconden stilstaat, pik ik snel een onbeveiligde wifi-verbinding op van een apotheek en zoek het adres op van Hotel Geneva. Bijna overal in de steden heb je gratis internet, aangezien er zo veel open wifi-verbindingen zijn. In Lviv werd zelfs mijn e-mail bijgewerkt toen er een oude tram voorbij reed.

We geven de bagage af in het hotel en lopen een kilometer naar de kust van de wijk Arkadia. Langs een promenade aan de Zwarte Zee vinden we een bonte mix van resorts, clubs, restaurants, kledingwinkels en kermisattracties. We gaan naar Itaka, waar overdag de chaisses longues en parasols om het zwembad staan. ‘s Avonds verandert het in een dansclub. We huren twee bedjes met parasol voor ongeveer 25 euro, veel geld voor Oekraïense begrippen, dus we zijn omringd door de nouveau riche van Odessa. Veel mannen zijn gespierd of gezet, maar in beide gevallen vrij fors; de meeste vrouwen zijn slank en goed verzorgd, met mooi gelakte nagels en dure zonnebrillen. Oekraïne is een traditioneel land, dus de man verdient het geld en de vrouw moet zich mooi maken.

Beachclub IthakaEen paar uur liggen we, onder begeleiding van knetterharde house en een deejay die daar doorheen roept als een kermisklant, te loungen in deze überhippe hotspot van Odessa - niet te verwarren met een hotspot in Tsjernobyl.

Uitgerust sloffen we weer terug naar ons onderkomen en daarna gaan we iets happen bij een Thais restaurant. We eten lekker, terwijl een TV live laat zien hoe het Franse elftal wint van Messi en nog tien voetballers. De eigenaar van het restaurant klapt enthousiast in zijn handen.

1. Nel Velthorst:
    2 juli 2018
    Hallo Yvonne en Hidde,
    Wat maken jullie weer een interessante reis. Ik geniet van jullie verhalen over deze voor mij onbekende gebieden. Fantastisch. Ik ben nu al benieuwd waar jullie volgende reis heen gaat.