Holiday am Wörthersee

9 juli 2021 - Velden am Wörthersee, Oostenrijk

Sinds woensdagmiddag hangt boven het Salzburgerland een donkergrijs wolkendek, waaruit af en toe de beruchte 'schnürlregen' valt, een miezer van dunne pijpenstelen. De volgende morgen verlaten we de stad en al snel doorkruisen we de Hohe Tauern, onderdeel van de Centrale Alpen, met scherpe stekels tot bijna vier kilometer hoog. Als we de lange Katschbergtunnel uitkomen, is de hemel ineens helder blauw en ligt de temperatuur tien graden hoger. Om ons heen zonnige Alpenweides van de deelstaat Karinthië.

Rond het middaguur arriveren we in Velden am Wörthersee, mooi op tijd voor een lunch met onze vrienden Dick en Petra, die hier vakantie vieren. Bij Feinschmecker-Restaurant Seespitz presenteert chef Thomas Gruber, aldus Gault & Millau, "mediterrane gerechten met een Japanse twist". Het licht gekleurde interieur staat gedeeltelijk onder een zwevende overkapping en gaat ongemerkt over in een lounge terras, dat met steigers vol snelle boten is verbonden aan het turquoise meer. We proosten met een glaasje prosecco. Leuk om Dick en Petra weer te zien, op een plek met de ambiance van Saint Tropez.

Lunch met Peet en Dick bij restaurant Seespitz

Na de lunch huren we een elektrisch bootje waarmee we het meer op varen. Niet zo ver, want het bootje kan maar een paar knoopjes snelheid maken. Na een paarhonderd meter springen we in het water, dat wel tachtig meter diep is maar desondanks lekker warm, aan de oppervlakte dan. Na dit nautische avontuur relaxen we nog een beetje aan het meer. Dan moeten we helaas weer afscheid nemen...

Borrel am See

De dag na ons bezoek verschijnt de nieuwste zomerhit van Heino. "Holiday am Wörthersee, ist das schönste was es gibt!"