Historische Hittegolf

3 augustus 2021 - Delphi, Griekenland

Man-man-man, wat is het heet. We zijn in Griekenland, tijdens de zwaarste hittegolf sinds 1987. Overdag ligt de temperatuur tussen de 43 en 45 graden en 's nachts komt-ie maar een paar uur onder de dertig. Bovendien staat er geen zuchtje wind. Deze situatie is al weken aan de gang en er is nog geen teken dat het gaat veranderen. De overheid heeft hallen geopend met airconditioning, waar mensen kunnen afkoelen.

Met zulke hitte weet je wat er gaat gebeuren: de boel fikt af. Matrixborden boven de weg waarschuwen dan ook voor een 'High Risk of Fire'. Alle nieuws-sites nemen het bericht over van de Griekse overheid dat er in één etmaal 56 branden waren. Maar waar... dat blijft een mysterie. Alleen de grote branden bij Patras en Athene worden expliciet genoemd.

Op weg naar Griekenland wordt het landschap droger

Aan een sympathieke kerel van een AVIN benzinepomp vraag ik hoe wij kunnen weten waar brand is. "That's impossible," zegt hij. "Fires are completely random." Hij vertelt dat er in de omgeving afgelopen maand al vijf branden zijn geweest, die gelukkig snel zijn geblust. Het was gisteren trouwens zó heet, dat het benzinestation automatisch afsloot omdat het systeem dacht dat er brand was.

Zelfs wij doen niet veel meer. We sloffen naar zee, snorkelen even en gaan dan weer in de schaduw liggen. Bij Max heb ik onze draagbare douche opgehangen, die geeft ook wat verkoeling. We kijken hoe de mieren er vandoor gaan met kruimels van het brood dat we in de tzaziki hebben gedoopt. Een cicade valt uit de boom en rolt op z'n rug. Dood. Ook daar zijn de mieren blij mee.

Ondanks de hitte slapen we in de daktent, op drie verschillende campings. De eerste ligt in een relatief arm gebied aan de Egeïsche Zee, ongeveer tachtig kilometer ten zuiden van de stad Thessaloniki. In de taverna van het nabijgelegen dorp Kalyvia Varikou zijn we getuige van een Griekse bruiloft, terwijl we lekker eten onder een wilde kastanjeboom, naast de waterput.

De tweede camping vinden we in de buurt van Volos, alwaar we het Athanasakeion Mouseion (Ouwe-Potten-en-Pannen Museum) bezoeken. We overnachten bij het dorpje Kato Gatzea, halverwege het schiereiland Pilion, op camping Sikia. Het uitzicht van onze plek over zee is wonderschoon. Via een stenen trap komen we in een kleine baai met een kiezelstrand.

Uitzicht camping Sikia

Na drie dagen en nachten vegeteren vertrekken we om zeven uur 's ochtends naar Camping Delphi, in de buurt van de antieke Griekse tempel. Vanaf het zwembad hebben we wederom een prachtig uitzicht, over de Golf van Korinthe en de bergen, dat doet denken aan de Zuid-Afrikaanse kust. Morgen gaan we horen of het Orakel van Delphi nog goede adviezen heeft. Dat wordt weer vroeg opstaan!

1. Kees:
    3 augustus 2021
    Yvonne je foto's zijn weer grandioos en Hidde je verhalen hebben niets te lijden van de hitte.
    Blijven prachtige verslagen om te lezen. Sterkte met de hitte. Blijf in de buurt van het water.
  2. Petra:
    3 augustus 2021
    Jeetje hoe houden jullie t vol zonder airco… echte bikkels! Hoop dat t snel wat koeler wordt!
  3. Bibi en Lenie:
    4 augustus 2021
    Oei, dat is wel heel erg warm 40 graden pfffffft. Lekker gaan dobberen op het water om enigszins af te koelen. Wij genieten weer van jullie reisverhalen en de mooie foto's. Doe rustig aan en wij kijken weer uit naar het volgende verslag.
  4. Anh Thu:
    5 augustus 2021
    Ik blijf genieten van jullie foto's en verhalen. Vervelend die hitte. Blijf dicht bij het water en goed drinken. Hopelijk daalt de temperatuur gauw.