Hectiek in Hallstatt

12 juli 2021 - Hallstatt, Oostenrijk

Van de Wörthersee rijden we naar Graz, de tweede stad van het land. We parkeren in de tiefgarage onder het Lendplatz, waar bijna dagelijks een boerenmarkt is te vinden. Volgens de receptioniste van ons hotel ben je pas in Graz geweest als je de Schlossberg hebt gezien, dus even later staan we op de heuvel waar ooit een machtig kasteel uitkeek over het dal van de rivier de Mur. Vanaf hier heb je een fraai uitzicht over het Middeleeuwse stadshart.

Twee bouwwerken wijken sterk af door hun moderne uiterlijk: het ene is het Murinsel, een brug met een artificieel eiland in het midden. Het andere architectonische hoogstandje is het Kunsthaus, dat is gebouwd in de zogenaamde 'blob-stijl'. Het opvallende pand wekt hoge verwachtingen over de getoonde kunst, maar die valt helaas tegen.

Kunsthaus Graz

Op zondag heerst een ontspannen sfeer in Graz, en ook wij doen kalm aan, ook omdat het erg zonnig en warm is. We ontbijten bij bakkerij Sorger, die dat al doet sinds 1688, lunchen onder de grote boom van Restaurant Lend-Platzl en dineren in de gezellige binnentuin van Die Scherbe, achter ons hotel. Meer doen we niet.

De volgende morgen rijden we naar Obertraun, aan het Halstätter meer, dat is vernoemd naar het oude stadje Hallstatt aan de overzijde. Om in de stemming te komen voor ons bezoek aan Hallstatt genieten we in de auto van diverse versies van het schitterende liedje Let it Go, oftewel Laat het Los, Lass jetzt Los, Libérée Délivrée, Slå Dig Fri, 随它吧, أطلقي سرك en Отпусти и забудь. Dan vraagt Yvonne of ik ermee wil ophouden. Daar heb ik uiteraard begrip voor.

Al in 2006 is Hallstatt het decor voor een romantische scene in de Koreaanse serie 봄의 왈츠 (Lente-wals), waarna bussen vol Koreanen de weg vinden naar het stadje met nog geen 900 inwoners. Een paar jaar later volgen duizenden Chinezen hun voorbeeld, nadat bij de stad Huizhou een deel van Halstatt is nagebouwd. Daarna neemt de overlast snel toe. De kerk zet uitsmijters neer bij de deur, om te voorkomen dat toeristen de dienst verstoren.

En dan komt rampjaar 2020: de Frozen 2 pandemie breekt uit. Het gerucht gaat dat Koninkrijk Arendelle van de tekenfilm is gemodelleerd naar Halstatt, met als gevolg dat het toerisme een dramatische piek bereikt. Soms zijn er wel tienduizend bezoekers op één dag. De schipper die ons overzet op zijn elektrische gondola vertelt over de drukte begin 2020.

Hallstatt, of Arendelle

Nadat de bezoekers waren aangekomen, werden ze in twee uur "durch das Dorf geschoben". Ze stonden een uurtje in de rij voor dé foto vanaf de plek die Google heeft aangewezen, dan zochten ze een uur tevergeefs naar een tafeltje in één van de vijf restaurants, vervolgens een uur in de rij voor wat drinken en een uur in de rij voor één van de twee openbare WC's. Tenslotte stonden ze twee uur in de rij voor een boot terug. Een hele dag in de rij staan op een lege maag haalt niet het beste in de mens naar boven. De schipper vertelt dat hij in die periode is bekogeld met flessen en is bespuugd.

Het is duidelijk dat nú het juiste moment is om Hallstatt te bezoeken. Als er niet zo veel toeristen zijn, is het een magische plek. Overigens worden we tijdens ons bezoek gebeld door de garage in München. Max is gerepareerd!

1. Richard F.W. Kessels:
    14 juli 2021
    Zojuist Yvonne gesproken. On the road again. Nu weer ‘normaal’ verder en vooral doorgaan met beleven en genieten.
  2. Ad en truus:
    15 juli 2021
    Fijn dat jullie MAX weer gerepareerd is dan kunnen jullie de reis weer voort zetten.
    Geniet er maar weer van.
    Groeten,Ad en Truus