Harmonie

9 juli 2021 - Salzburg, Oostenrijk

Op weg naar een autoverhuurbedrijf aan de rand van München vertelt de taxichauffeur over zijn reizen door Afrika, dertig jaar geleden. Hij reed met een Peugeot 504 door de woestijn van Tunesië, Algerije en Niger. Leuke gast.

De verhuurder geeft een Volvo XC40 mee, met Nederlands kenteken en 8,5 kilometer op de teller. Het kost wel wat tijd om uit te vogelen hoe we de motor starten, de kofferbak sluiten en de spiegels uitklappen. Alles gaat automatisch en elektronisch, dat is even wennen.

Terug bij Automobilforum Kuttendreier GmbH geeft Philipp me een houten keukentrap, zodat ik onze kleding uit de Landcruiser kan pakken. Max zweeft in de ruimte en de versnellingsbak ligt onder hem op een werkbank, als een vreemdsoortig orgaan op de operatietafel. De doktoren drinken koffie uit een plastic bekertje.

Nog even wat kleding uit Max halen om mee te nemen

We rijden naar Salzburg, net over de Oostenrijkse grens. Als deze stad een dier was, dan was het een Cavalier King Charles Spaniel, een schoothondje waarvan de kop doet denken aan die van Zonnekoning Louis XIV. Het is een lieflijk en koninklijk stadje in pastelkleurige barok, waar sinds de Tweede Wereldoorlog geen onvertogen woord is gevallen. Rust en harmonie, dat is precies wat we nu nodig hebben!

Panorama Salzburg

Tijdens ons bezoek blijven we in het territorium van de stad zoals in 1829 is vereeuwigd op het Panorama van Salzburg, dat toendertijd heel Europa rondreisde (het is zelfs in Groningen geweest) en nu behoort tot de vaste collectie van het Salzburg Museum. Dankzij het gezichtspunt vanaf de hooggelegen vesting Hohensalzburg toont het schilderij in 360 graden hoe de stad is gelegen, tussen de rivier de Salzach en een hoge wand van de Mönschberg.

Op de voorgrond van het panorama zie je torens en koepels van kathedralen en paleizen. De drie meest indrukwekkende bouwwerken vormen nu het DomQuartier, een museum met een slordige 15.000 barokke kunstwerken, die we niet allemaal hebben bestudeerd, ondanks de aanmoediging van het personeel. We geven de voorkeur aan het Museum van Moderne Kunst, net als de vesting gelegen op de kam van de Mönschberg. Er is een kleurrijke expositie van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare.

Postkoloniale kunst van Yinka Shonibare Cbe

Vlak bij de Dom staat het bekende gele huis waar in 1756 wonderkind Wolfgang Amadeus Mozart ter wereld kwam. Aan de andere kant van de Salzach bezoeken we het gebouw waar de familie Mozart later kwam te wonen, toen Amadé al zeventien jaar was, dus ongeveer halverwege zijn leven. In de woning leren we meer over het gezin, met name over vader Leopold, die de kleine jongen als kermisattractie langs alle steden van Europa heeft gesleept. Op de leeftijd van tien jaar trad Amadeus ook op in Utrecht. De kaartjes kostten drie gulden voor een echtpaar.

In Salzburg leren we ook de alt-österreichische keuken kennen, waaronder gerechten met lange namen als Feines Tafelspitzsülzchen en Steinpilzteichtascherl. De G'röstete Knödel en de Essigwurst zijn ook 'wunderbar'.

We worden gebeld door de garage. De doktoren weten wat Max onder de leden heeft en ze gaan hem opereren. Volgende week wordt de patiënt weer ontslagen...

1. Duncan:
    9 juli 2021
    Leuke verhalen over Gottlieb en ik krijg honger van die gerechten. Succes met de auto, hoop dat jullie snel weer gewoon op pad kunnen en doe voorzichtig.
  2. Mark:
    Good news on Max! Fijn weekend
  3. Henk ringersma:
    9 juli 2021
    We wensen Max beterschap en jullie een fijne vakantie. Blijf vooral schrijven :)
  4. Richard F.W. Kessels:
    9 juli 2021
    Hoe mooi kan Europa zijn. En…er zijn zelfs goede ‘medische’ voorzieningen voor zieke Japanse hardware😅😂
    Gewoon verder met genieten van alles wat je tegenkomt👍👍
  5. Bibi en Lenie:
    10 juli 2021
    Wat fijn dat jullie met een andere auto de reis kunnen vervolgen.
    Wij gaan weer genieten van jullie mooie reisverhalen.
    Mooie foto's. Doe voorzichtig en een fijne tijd toegewenst.