Bidsprinkhaan

4 augustus 2021 - Delphi, Griekenland

In Delphi moeten we een besluit nemen. Gaan we verder zuidelijk, of niet? We willen graag naar de Peloponessos, maar daar zijn branden, aan beide zijden van het schiereiland. Of gaan we toch naar de Ionische kust, daar schijnt het iets koeler te worden. Lastig...

Vanaf onze plek op Camping Delphi genieten we tot 's avonds laat van het fenomenale uitzicht over de vallei, terwijl de cicades luid zingen en de bomen zo droog zijn dat ze kraken.

Uitzicht camping Delphi

Net na middernacht schrikken we wakker uit een tropische halfslaap. Het ruikt naar vuur! We schieten snel iets aan, lopen snuffelend rond op de camping en kijken uit over het dal, dat er rustig bij ligt. Gelukkig verdwijnt de penetrante geur na een half uur, waarna we maar weer terugkeren naar de bloedhete daktent.

Ik loop eerst nog even naar het toilet, en daar zie ik weer een bidsprinkhaan. Hij wijst met één pootje naar het noorden. Grappenmaker. Op de vorige camping was een bidsprinkhaan uit de lucht op onze kaart van Zuid-Oost Europa gevallen. Zijn rechterpootje was uitgestrekt en stond op de Roemeense plaats Alba Iulia. Bijzonder, want volgens een oude Chinese spreuk wijst een bidsprinkhaan de weg als je bent verdwaald.

Bidsprinkhaan adviseert Roemenië

Moeten we luisteren naar bidsprinkhanen? Misschien dat het orakel van Delphi ons kan helpen. Het oude Delphi ligt op een heuvel met eveneens een fraai uitzicht. Dit was ooit voor de Grieken het centrum van de wereld, maar vooral de belangrijkste tempel.

Het verhaal gaat dat Apollo zelf de tempel stichtte en meteen de eerste personeelsleden recruteerde. Hij veranderde namelijk in een dolfijn, sprong op een vissersboot en dwong de bemanning om priester te worden in zijn gloednieuwe onderneming. Hoe de dolfijn ze precies dwong, vertelt het verhaal niet, maar we weten wel dat dit ogenschijnlijk sympathieke zoogdier venijnige tandjes heeft. Daarnaast was de CAO voor priesters zeer aantrekkelijk.

Tempel van Apollo

Na de dood van Apollo kregen priesteressen op deze plek rechtstreeks boodschappen van Hem door, die helaas bestonden uit onbegrijpelijke teksten. Sommige wetenschappers denken dat de priesteressen high waren van het gas ethyleen, dat hier uit de bodem kwam. Gelukkig waren er andere dienaren die de warrige teksten interpreteerden, uiteraard tegen een passende vergoeding.

Leiders uit alle windstreken kwamen langs om advies te vragen over belangrijke zaken, zoals de eventuele start van een oorlog. Naast deze serieuze functie moet Delphi destijds een soort attractiepark zijn geweest, inclusief theater, stadion en souvenirwinkels.

De branden in Patras zijn geblust, dus we besluiten om de volgende dag naar Olympia te gaan, waar ooit de spelen zijn begonnen. Voor we gaan slapen bekijkt Yvonne nog even het nieuws. "Bosbrand bedreigt Olympia, bakermat van de Olympische Spelen". Wat een ellende...

We gaan dus niet naar de Peloponessos, maar naar Lefkada, aan de Ionische Zee. De bidsprinkhaan krijgt zijn zin.

1. Ad en truus:
    hallo Yvonne en Hidde,
    Het ziet er allemaal weer prachtig uit, ik vraag mij af hoeveel KM hebben jullie er nu op zitten.
    Goede reis en veilige km verder en geniet er nog met volle teugen van.
    Groeten,Ad en Truus
  2. Yvonne en Hidde:
    8 augustus 2021
    Hi Ad en Truus, met Max hebben we nu zo’n 3400 gereden, plus het rondje Oostenrijk met de huurauto. Valt dus reuze mee. Fijne zondag nog!
  3. Richard Krahe:
    8 augustus 2021
    Hi Buurtjes, lekker bezig lees ik! Heel veel plezier en veilige kilometers voor de rest van de trip! Gr Ries, Radje en Rachel
  4. Richard:
    8 augustus 2021
    Bijzonder verhaal van de bidsprinkhanen. Doet me denken aan een kreeft die de winst voorspelde bij grote voetbalevenementen. Ik zou me vasthouden aan het journaal en aan de routeplanner.
    Veel pleziert en.....kijk goed uit.