Ken je de bergen?

20 september 2020 - Innsbruck, Oostenrijk

Aanvankelijk was het idee om een rondje te rijden via Slowakije, Hongarije en Roemenië, maar deze landen werden afgelopen maand één voor één door de Nederlandse overheid uitgeroepen tot "oranje zone" vanwege een handvol COVID-19 besmettingen. Deze week hielden we dus angstvallig het nieuws in de gaten. Zouden we nog welkom zijn in Duitsland? Blijft Oostenrijk veilig genoeg voor het RIVM? En wat gebeurt er met Italië?

Om vier uur in de morgen van vrijdag 18 september 2020 vertrekt Max in zuidelijke richting. Iets na het middaguur bereiken we Beieren, waar we lunchen in Würzburg en op zoek gaan naar een plek om te overnachten. We rijden een rondje langs de dorpjes Kitzingen, Schwarzach, Volkach en Sommerach, maar tot onze verbazing zijn alle campings op de oever van de Main "ausgebucht". Bovendien neemt niemand tussen 13 en 15 uur de telefoon op. Welkom in Zuid-Europa.

In Ingolstadt bezoeken we het Audi Museum, met een fraaie collectie van alle modellen tussen de grotendeels houten Type A uit 1910, die al 75 kilometer per uur haalde, en de futuristische e-tron uit 2020. Vanaf Ingolstadt is het nog een uurtje rijden naar de laatste zonnestralen, die tussen de hoge bomen vallen op de stadscamping van Neurenberg.

Prachtige oldtimer in het Audi museum

Na een Paprika Rahmschnitzel op het terras is het al donker, en we kruipen vroeg het dak op, om tot laat te luisteren naar een groepje vrolijke Polen. Na een matige nachtrust gaan we verder in zuidelijke richting, naar de Republiek Oostenrijk. Bij de grens kopen we een tweede tolvignet, omdat we de eerste thuis hebben laten liggen. Spijtig. Gelukkig bieden de aanblik van de Alpen en mooie muziek ons de nodige troost.

"Ken je de bergen
Van 't mooie Tirol
Met kleine dorpjes
Vol pret en jool"

Onder begeleiding van wijlen Olga Lowina betreden we Tirol, en dan is het niet ver meer naar de mini-camping midden in het dorpje Völs. Recht tegenover de ingang van de camping stopt regionale bus 4165, om twintig minuten later op Innsbruck Hauptbahnhof te arriveren. Alvorens we deze bus op zondagmorgen om 09:22 instappen, bezoeken we Bäckerei Ruetz en de Völser vlooienmarkt, die wordt gedomineerd door houten schaven, oude skies, prenten van Jezus van Nazareth en bierglazen. Toon mij uw vlooienmarkt, en ik zeg u wie u bent.

Vlooienmarkt op zondagochtend

De statige straten van Innsbruck zijn uitgestorven op deze zondagmorgen tijdens de Corona-crisis, en dat komt zeker niet doordat het Ferdinandeum volle zalen trekt met een tentoonstelling over de Italienische Reise van Goethe. We sprinten ook nog even door de zalen met oude meesters. Mooi schilderij gezien van Franz Eybl, te weten zijn 'Porträt eines Orientalen' uit 1833.

Als we iets drinken op het terras voor het museum is de stad tot leven gekomen. We wandelen naar het congrescentrum, vanwaar een funicular en een kabelbaan ons verheffen naar de 2.334 meter hoge top van de berg Hafelekar. Het is helder, dus we hebben in zuidelijke richting een prachtig uitzicht over het Karwendelgebergte en in de noordelijke richting zien we de loop van de rivier de Inn, de brug en de stad die ernaar werd genoemd. We kunnen bijna onze camping zien.

Uitzicht op Innsbruck

Terug in het dorpje Völs wandelen we naar een pizzeria, langs vakwerkhuizen met houten balkons vol bossen felgekleurde geraniums. Op de camping klappen we in het donker de daktent in, want het begint te onweren. Vannacht slapen we in de Landcruiser.

1. Gerard en Annie:
    21 september 2020
    Hoera, jullie hebben al weer veel te lang stil gezeten . Met de ogen dicht dromen we dat we er bij zijn. Helaas kunnen we dan jullie verhaal niet lezen dus dromen we met de ogen open. Veel plezier.
  2. Fred:
    21 september 2020
    Dapper om met corona toch op stap te gaan.
    Bij terugkomst toch maar 10 dagen in quarantaine gaan om niet die 'ouwe' Kessels te besmetten.
    Veel plezier en ook mooi weer toegewenst.
  3. Petra:
    21 september 2020
    Leuk he Innsbruck! Geniet ervan! Jullie kunnen ook nog even doorrijden naar Fiss waar wij altijd skien😀
  4. Richard F.W. Kessels:
    21 september 2020
    Alweer mooi zo’n reis en dat ondanks de coronawolken die boven Europa hangen.Groot gelijk om weer op reis te gaan, zij het anders dan jullie droom
  5. Kees:
    21 september 2020
    Allemaal bekende locaties en foto's. Leuk om dit terug te zien met jullie reis.
    Geniet samen van een mooie vakantie. Aan de omgeving zal het niet liggen.
    Hopen dat het mooie weer nog even blijft. En Corona is overal hou je toch niet tegen.
    Meer dan de regels kun je niet doen en thuis zitten is ook geen oplossing.
  6. Bibi en Lenie:
    22 september 2020
    Wat stoer dat jullie toch weer op reis zijn gegaan ondanks de Corona😉en zo te lezen hebben jullie alweer mooie plekjes gezien. Wij zijn steeds aan het twijfelen, maar misschien moeten wij dan toch ook maar gewoon jullie voorbeeld volgen, alleen beschikken wij niet over een Max😏.
    Wij gaan nu in elk geval de altijd weer mooie verslagen en foto's van jullie reis volgen.
    Een fijne tijd nog.
  7. Twannemieke:
    22 september 2020
    Weer zo’n hele fijne trip! En wat zullen jullie blij dat jullie met Max zijn gegaan ;-)
    Geniet van al het moois en vooral ook lekkers dat Italië te bieden heeft. Kus van ons 😘