Costa Caribe

6 februari 2019 - Tayrona National Park, Colombia

We rijden een stukje terug langs de kust, tot de weg scherp naar links afbuigt vanwege de brede monding van de Rio Piedras. Bij kilometerpaal 33 staat het hek van Finca Barlovento. Een bewaker met een semi-automatisch geweer checkt onze naam en opent het hek. Alsof je op een landgoed van Pablo Escobar zelf bent beland. Na een klein stukje rijden over een onverhard pad, langs palmbomen en mooie bloemen, kom je aan bij Casa Tayrona Los Naranjos. We zien geen sinaasappels, maar verder is het een paradijs.

Bij laag water kun je de riviermonding doorwaden en dan ben je in Parque Nacional Natural Tayrona. Het natuurgebied is op verzoek van de Kogi indianen en natuurbeschermers één maand per jaar gesloten, om te herstellen van de hordes toeristen. Nu is het dus even vakantie voor alle dieren, waaronder de katoentamarin, brulaap, basilisk, luiaard, vleermuis, jaguar en krokodil.

In Colombia wordt de lokale krokodil caimán genoemd, maar dat is een beetje misleidend, want het gaat om de Crocodylus Acutus en dus niet om een kaaiman. Het dier kan zes meter lang worden en houdt van zout water. De Acutus is ‘gemiddeld agressief’, althans voor een krokodil. Vier jaar geleden nam een groot exemplaar nog een hapje van Australische surfer Brian Rea, precies bij Los Naranjos. De golven zijn hier overigens perfect voor surfers.

Onze casa ligt precies tussen de ruige Costa Caribe en de jungle van het Tayrona park, met aan de horizon de Sierra Nevada, een hoge bergketen op nog geen vijftig kilometer van de kust. Het is geweldig om hier een dag rond te hangen en te genieten van het uitzicht. Een vleermuis vliegt ‘s avonds onze kamer in en gaat hangen in het zeven meter hoge dak van palmbladeren.

1. Bibi en Lenie:
    7 februari 2019
    Wat een prachtige locatie om daar te mogen verblijven.
  2. Ad en truus:
    7 februari 2019
    Ziet er allemaal schitterend uit nog even genieten.
    groeten,Ad en Truus
  3. Kees:
    7 februari 2019
    Dit is echt een paradijs. Yvonne wat maak je weer schitterende foto's zijn haarscherp.
    Je kunt hierin wel je brood gaan verdienen, heb je meteen steeds vakantie.
    Nog mooie dagen gewenst. En we genieten van Hidde zijn prachtige verhalen.
    Daar is hij een kanjer in. Wanneer komt er een boek, misschien volgend jaar
    met de zijde route. Jullie verheugen daarop maar ik denk velen die jullie volgen.
    Pas op voor de krokodillen ze zijn gek op blank vlees.
    Groetjes Ilse en Kees
  4. Gerard en Annie:
    7 februari 2019
    Verkopen ze ook handtassen of schoenen of lopen die krokodillen vrij rond?
  5. Richard F.W. Kessels:
    8 februari 2019
    Tja wat moet ik nog zeggen na al dat moois. We kijken nu uit naar de live stories.
  6. Twannemieke:
    9 februari 2019
    Living the good life.... (understatement)