71°10'21"

1 juni 2019 - Nordkapp, Noorwegen

Als we na een koude nacht wakker worden, zegt Yvonne voorzichtig: "Ik geloof dat ik de zon zie..." We dalen onze ladder af en zien inderdaad een blauwe lucht met een zonnetje. Hoera! In een klein half uur vouwen we de droge tent op en nog voor negenen vertrekken we met de Noorderzon. Helaas moeten we na een paar kilometer terug naar het centrum van Alta, want we zijn vergeten NOK te pinnen.

De lente is nog pril en de herinneringen aan een barre winter komen te voorschijn van onder de sneeuw. Een weggewaaid dekzeil dat rondslingert op een erf, een bezweken schuurtje, een asfaltweg waarvan het wegdek is verbrokkeld. Midden in een bruin veld met poeltjes smeltwater staat een sneeuwscooter van het merk Lynx. De fel gekleurde stokken die 's winters de rand van de weg markeren, liggen op stapels aan de kant.

Ten noorden van Oldefjord verdwijnen ook de berkenbomen, alleen bruin mos en stug gras blijven over als voedsel voor de rendieren. De glooiende hellingen hebben een zebra-motief door de strepen van sneeuw op de donkere ondergrond.

Via een paar lange en diepe tunnels bereiken we het eiland Magerøya. Aan het zwarte water ligt vissersplaats Honningsvåg. Terwijl we een pizza eten met uitzicht over het fjord, klinkt de scheepshoorn van de Nordlys, een van de veertien vaartuigen van de Hurtegruten-vloot die langs de Noorse kust heen en weer vaart. De Hurtegruten is ooit begonnen als post-boot, maar vervoert tegenwoordig vooral toeristen en lokale Noren. Wij kunnen helaas niet mee, onze Max is te hoog.

Het regent al weer als we Honningsvåg verlaten. Nog een paar kilometer en we bereiken 71°10'21" Noorderbreedte, het meest noordelijke puntje van het Europese vasteland. Davvinjárga, zoals de Noordkaap door de Sami wordt genoemd, is een driehonderd meter hoge klif die uittorent boven de Barentszee.

Voor het sympathieke bedrag van zestig euro mogen we het bezoekerscentrum bekijken en ons zeiknat laten regenen bij de ijzeren wereldbol op de klif. Een stevige poolwind maakt de belevenis helemaal compleet. In het bezoekerscentrum dat in de rotsen is uitgebikt, bekijken we een film met sfeerimpressies van de vier seizoenen, ondersteund door esoterische muziek. We kopen ansichtkaarten plus postzegels, die hier € 2,50 kosten, en doen ze meteen op de post, zodat ze een bijzondere stempel zullen krijgen.

Na een uur of drie vertrekken we weer, door de regen en de dikke mist. Operatie Nordkapp is volbracht!

Het plan was om ergens wild te kamperen aan een van de fjorden, maar vanwege het slechte weer belanden we bij Camping Nordkapp. Max staat uit de wind naast de verwarmde gemeenschappelijke ruimte met keuken, waar we een leuk gesprek voeren met een Amsterdams stel dat maanden door Scandinavië trekt, terwijl we een bonenschotel met tortilla's bereiden. We slapen dit keer in de auto, omdat het koud is en we morgen vroeg willen vertrekken.

1. Twannemieke:
    1 juni 2019
    Wat een prachtige foto’s! Die laatste lijkt wel bliksem! Ondanks de regen toch echt een fantastische reis hè? Liefs van ons XX
  2. Edwin:
    2 juni 2019
    Het lijkt wel koud daar.. 😄
  3. Rob:
    2 juni 2019
    Goed zeg. Die Noren bouwen gewoon lange tunnels onder een stuk water dat het grootste deel van het jaar bevroren is naar een eiland waar haast niemand woont. Wauw!
  4. David:
    2 juni 2019
    Mooie foto´s! Als het jullie het weer heel erg zat zijn, moet je maar denken dat Max in ieder geval goed wordt getest.
  5. Richard en Mary:
    2 juni 2019
    Wat een prachtige foto’s en verhalen. Bijzonder hoor zo’n extreem punt bezoeken. Maar........ wij zijn nu in Granada bij Plm 29 graden😂😂😊😊👍👍😘We zullen blij zijn als we jullie weet live zien. Richard en Mary
  6. 3 juni 2019
    Prachtige en inspirerende foto's om te gebruiken bij een nieuw schilderij. Alleen als jullie het natuurlijk goed vinden. Het is gezellig om jullie te volgen op jullie avontuurlijke reizen. Alle goeds en lieve groet🤗
  7. Yvonne en Hidde:
    3 juni 2019
    Natuurlijk! We zijn benieuwd hoe het wordt.
  8. Yvonne en Hidde:
    3 juni 2019
    @Dave: dat kun je wel zeggen. Het zou fijn zijn als we hem deze vakantie ook nog in de hitte kunnen testen. ☀️😁