Kuns

24 maart 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vanuit onze kamer zien we op een industrieel pand een even grote als bekende muurschildering van de anonieme Belgische kunstenaar ROA, een voorstelling van Zuid-Afrikaanse zoogdieren. Jozi wil wereldwijd bekend worden vanwege haar bijzondere straatkunst. Tijdens het jaarlijkse City of Gold festival helpen internationale en lokale street artists deze droom waar te maken.

Op 1 Fox street, in het hart van de stad, zit Mad Giant, een café-restaurant met bierbrouwerij. Hoewel ze om tien uur ‘s ochtends nog niet zijn geopend, krijgen we wel een koffie en cola. Terwijl we buiten in de zon zitten, zijn tientallen vrolijke jonge mensen de ramen, vloeren en glazen aan het poetsen. Het is zaterdag, dus het zal wel druk worden vanavond.

Vanaf de brouwerij sluiten we aan bij een interessante rondleiding van Jo, een archeologe die alles weet over Jo’burg, met name over de straatkunst. We komen langs een imposante muurschildering uit 2013 van het Duitse duo Herakut, met het gezicht van een kind en een grote leeuw, begeleid door de tekst “You can not catch me so just let me be”.

We wandelen door het historische centrum van Johannesburg, waar nu hoge kantoorgebouwen staan, en eindigen bij het winkelcentrum van Newtown. Vanaf daar gaan we naar de Neighbourgoods Market in de drukke wijk Braamfontein, genoemd naar de boerderij die hier vroeger lag. De markt is verdeeld over twee verdiepingen van een pakhuis. Een DJ draait jazz house, terwijl we de wereldkeuken proberen. Ik bestel empanadas en Yvonne dolma’s.

Na de lunch rijden we naar de Johannesburg Art Gallery, gelegen in de volkswijk Hillbrow. Het museum is in abominabele staat, vanwege dertig jaar achterstallig onderhoud en doordat koperen dakbedekking is gestolen. Binnen zie je duidelijk de schade die de regen heeft aangericht. De collectie heeft zich aangepast aan de situatie. Wellicht is een deel overgebracht naar het gloednieuwe museum in Kaapstad. Als we buiten wachten op de Uber taxi, die ons niet kan vinden, voelen we dat er wel erg veel ogen op ons gericht zijn. Een oude mevrouw die ons passeert, fluistert "be carefull!"

‘s Avonds eten we bij Pata Pata in Maboneng. Gezellige tent met live muziek.

1. Petra:
    25 maart 2018
    Oh nee vonnie wat heb je gedaan? Ik zie een blessure..... hoop niet al te erg
  2. Yvonne en Hidde:
    26 maart 2018
    Gevallen met de fiets... Mijn handremmen bleken wat krachtiger dan verwacht. Dus toen we naar beneden reden en plotseling moesten remmen heb ik het asfalt geïnspecteerd. Vooral knie flink geschaafd, maar verder ok.
  3. Richard F.W. Kessels:
    26 maart 2018
    Hé jij Yvonne kijk je gvd wel uit😡😡😘
  4. Fred:
    27 maart 2018
    Hé jij Yvonne, die tatoeage moet op 3 september wel verdwenen zijn!