Kameraden op de Kaap

10 april 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

33° 55′ 0″ S, 18° 27′ 0″ E. Dat zijn de coördinaten van de Moederstad. Kaapstad ligt nu aan een ronde uitstulping in de Atlantische Oceaan, waar bebouwing en een bergketen in elkaar zijn gerold, zodat ze samen een ying-yang symbool vormen op de plattegrond.

We zien vrijwel alle buurten van de stad, als we een volledig rondje rijden op de rode hop on - hop off bus. Bij Camps Bay stappen we even uit om onze voeten te dippen in het ijskoude water - dat is hier in de zomer nog kouder dan nu, als gevolg van de wind. Camps Bay is het duurste strookje kust van de stad, met allemaal appartementen van meer dan een miljoen euro’s.

In de kom van de ronde bergketen ligt het centrum van de stad, met de oude haven en de hoge kantoorgebouwen. In één van de fel gekleurde huisjes van Bo-Kaap, waar veel moslims wonen uit de Aziatische kolonies, hebben we een workshop Malay koken. We maken roti, curry met kip, samosa en ‘chili pops’.

Het is een half uur rijden van de stad naar de Cape Town International Airport, waar onze kameraad Taco op zaterdag om ongeveer twee uur landt. Hij is op doorreis vanuit de Verenigde Staten naar Zimbabwe, waardoor we elkaar een paar dagen hier kunnen treffen.

We houden alle drie van reizen, dus het is leuk om elkaar weer eens in het buitenland te zien. Gelukkig is Taco niet zo moe van een etmaal reizen met Ethiopian Airways, maar we doen wel rustig aan. Met z’n drieën wandelen we langs de strandboulevard van de wijk Sea Point, waar wordt gedanst op Cubaanse muziek. Overdag bezoeken we ook nog een keer de top van de Tafelberg en het Victoria & Alfred Waterfront. ‘s Avonds eten en drinken bij een restaurant om de hoek.

Op de laatste dag van de vakantie wordt Taco vroeg opgehaald door een vriend uit Stellenbosch. Wij gaan eerst naar de prachtige Botanische Tuinen, met duizenden exotische planten en bomen, en dan naar Boulders Beach voor een paar foto’s van grappige pinguïns. Via Hout Bay rijden we naar de wijngaard van Groot Constantia. We krijgen een rondleiding langs de aluminium tanks en de eikenhouten vaten. Nog een paar slokjes Afrikaanse wijn en dan naar de luchthaven...

Voor wie ook zo’n mooie vakantie wil: Deze reis was opgebouwd met bouwstenen van Riksja Travel, waar Yvonne tegenwoordig werkt. Zie http://www.zuidafrikaonline.nl

1. Richard F.W. Kessels:
    10 april 2018
    Tja what to say? Zo mooi allemaal.
  2. Fred:
    11 april 2018
    Hebben jullie nog last gehad van de schaarste aan water in Kaapstad, waardoor er rustig aan gedaan moest worden bij b.v. het douchen?
  3. Yvonne en Hidde:
    11 april 2018
    Het is nog zeker een issue. Iedere druppel telt, dus overal wordt gevraagd om zuinig met water om te gaan (is eigenlijk altijd een goed idee). In veel toiletten wordt geadviseerd niet altijd door te trekken, onder het motto “If it’s yellow let it mellow, if it’s brown flush it down.”
  4. Gerard en Annie:
    12 april 2018
    Jammer dat het alweer voorbij is. Genoten van jullie belevenissen. Wanneer gaan jullie weer? 🎉👍😎