Drakensbergen

27 maart 2018 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Terug op de luchthaven van Johannesburg huren we een Toyota Telios, een kleine middenklasser. Via de ring van Johannesburg belanden we op de N3, die ons in Zuid-Oostelijke richting voert naar KwaZulu-Natal.

We zijn in het land van de Zoeloes, die hier een paar eeuwen geleden een machtig rijk hadden, onder Koning Shaka. We zijn hier dicht bij plaatsen waar bloedige veldslagen zijn gevoerd tussen de Britten, Nederlanders en Zoeloes - in elke combinatie. Uiteindelijk werd heel Zuidelijk Afrika onderdeel van het Britse rijk, na de Tweede Boerenoorlog.

Ter hoogte van de plaats Estcourt verlaten we de grote weg. We rijden over een weg van klei, met vrij diepe bandensporen en af en toe kuilen. Bij het Nationaal Park Zulu Waters gaat de weg vrij fors omhoog, en dan gaan we weer steil omlaag naar de Bushmans River.

De rest van de maandag kijken we uit over de prachtige glooiende heuvels met in de verte de Drakensbergen. We dineren heerlijk en chef Jason praat gepassioneerd over de ingrediënten uit eigen tuin.

Op dinsdag gaan we de Drakensbergen van dichtbij bekijken in het Giant’s Castle National Park. We wandelen langs de Bushmans River en dan over een steil pad door de jungle. Onderweg zien we een mooie, groene slang, dat schijnt een Blind Snake te zijn. Op het hele uur is er een rondleiding bij de Main Cave, waar oude rotstekeningen zijn gevonden van de San, beter bekend als de Bosjesmannen. Mooie afbeeldingen van jagers, antilopen, konijnen en zelfs van een Engelse soldaat met een helmpje en een geweer.

Als we rond twee uur weer terugrijden naar Antbear Lodge, zien we overal kinderen in schooluniform langs de weg lopen. De rest van de middag relaxen we bij het guesthouse, met uitzicht over het oude Zoeloe koninkrijk.

1. Richard F.W. Kessels:
    28 maart 2018
    En wat te denken van ons uitzicht op de Toolenburgerplas, de Hoofdvaart en het Dik Tromplein met Febo als culinair hoogtepunt?
  2. Kees:
    28 maart 2018
    Dit gebied is heel herkenbaar met onze ZA-tour.
    Het blijft spektakel met al die rotspartijen.
    Maar ben het eens met je vader en Mary, Toolenburgerplas moet je niet onderschatten,
    zeker gezien de diepte van deze plas.
  3. Petra:
    29 maart 2018
    Wauw gave foto’s!!
  4. Nel Velthorst:
    29 maart 2018
    Hallo Yvonne en Hidde,
    Ik geniet van julli verhalen en foto’s. Het is een feest van herkenning. De Drakensbergen hallo yvonne en Hidde wat een mooie foto’s van de Drakesbbergen . In Johannesburg ben ik wel in het museum geweest en ook in Soweto.
    Het is een fascinerend land.
    Geniet van de schoonheid van het land.
    Groetjes, Tante Nel