Vergezicht over Afrika

8 april 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Langs de weg van Montagu naar Kaapstad staat een groot geel bord met de iets cryptische tekst “Experimental Section”. Na een paar uur rijden verschijnt de Tafelberg, met daar omheen de grote stad.

Bij het Victoria & Alfred Waterfront, een fraai winkelcentrum bij de haven, gaan we even lunchen. We zoeken naar een kleine koffer, waar we ons nieuwe beeld in kunnen vervoeren.

Vlak bij het winkelcentrum is het Museum of Contamporay Art of Africa (MOCAA) dat ruim een half jaar geleden is geopend en zich helemaal richt op kunst uit deze eeuw van het Afrikaanse continent. Het is gevestigd in een oude graanopslag, die bestond uit ongeveer veertig dikke cilinders van meer dan dertig meter hoog. De cilinders zijn niet volledig verwijderd maar deels opengewerkt, waardoor een prachtige betonnen kathedraal voor de moderne kunst is ontstaan.

In het MOCAA hangen vrij veel op aluminium afgedrukte foto’s van geënsceneerde voorstellingen. De in 1971 in Zimbabwe geboren Kudzanai Chiurai heeft bijna een hele verdieping vol gestileerde beelden van agressieve rebellen met kalasjnikovs, machinegeweren en granaatwerpers. Niet vrolijk, maar wel heel sterk.

Behalve fotografie domineert ook de film. William Kentridge heeft een tragikomische optocht gemaakt van dansende en schuifelende figuren, op muziek die het midden houdt tussen de dodenmars en een fanfare.

Tenslotte herbergt het museum ook een paar fantastische installaties, zoals een even vrolijk als verontrustend beeld van de Zuid-Afrikaanse Mary Sibonde, dat bestaat uit vrouwelijke soldaten op stokpaardjes, omringd door bloedhonden en gieren.

Al met al is dit een geweldig museum, dat een mooi overzicht biedt van de Afrikaanse moderne kunst. Onheilspellende en sombere maar tegelijkertijd levenslustige en kleurrijke kunst.

Bij het Waterfront lunchen we op de oude veranda van een grote loods in Victoriaanse stijl, terwijl we een optreden krijgen van de Abikondela Marimba Band.

Het is eindelijk een heldere dag, dus we spoeden ons met de auto langs de hooggelegen kustweg die naar de Tafelberg leidt. Om vier uur is het daar nog vrij druk, maar dat komt misschien omdat het zondag is. Na een kwartiertje wachten kunnen we ons met de kabelbaan omhoog laten hijsen. Wat een magnifiek uitzicht over Kaapstad!

1. Kees:
    9 april 2018
    Zeer bekende beelden van deze mooie stad. Sowieso is het gebied in de wijnstreek en rond Kaapstad
    een omgeving wat heel vriendelijk is. Rond Johannesburg, Pretoria en Dublin is het allemaal meer merkbaar dat er rassenconflicten zijn. De Tafelberg met zijn prachtig uitzichten is een mooie afronding van jullie indrukwekkende reis. We hebben er van genoten. Voor straks een goede vlucht naar huis.
  2. Richard F.W. Kessels:
    10 april 2018
    Wat een prachtige beelden en verhalen. Woensdag weer thuis. Wordt even wennen denken we.