Terug naar TLV

17 november 2017 - Tel Aviv, Israël

We rijden langs Israël’s kust naar het zuiden, tot we Caesarea bereiken, een dorp van bijna vijfduizend inwoners, waaronder de huidige premier Benjamin Netanyahu. Drie jaar geleden was er een klein schandaal over de hoeveelheid staatsgeld die werd besteed aan zijn huis, met name aan het onderhoud voor de pergola en aan een bijbelstudieclub. Zouden de pokervrienden van Netanyahu erg hebben gelachen om die laatste vondst?

Maar we zijn niet naar dit dorp gereden om de premier te bezoeken. We zijn hier, omdat meer dan tweeduizend jaar geleden Keizer Herodus, die van de volkstellingen, op deze plek een hypermoderne haven liet aanleggen. Vlak aan zee zien we de restanten van een florerende havenstad, zoals een amfitheater en een racebaan waar Maximus Verstappus nog met vier PK heeft gereden.

Op het strand van Tel Aviv leg ik de laatste hand aan mijn vredesplan voor het Midden-Oosten. Ik heb al een titel: “En nou is het afgelopen.” In een eerdere versie had ik nog een vloek staan tussen “het” en “afgelopen”, maar die heb ik na consultatie van mijn staf geschrapt. Nadenken gaat overigens vrij lastig, doordat ik continu pok-pok-pok hoor van het matlob-spel, een saaie combinatie van tafeltennis en badminton. Matlob wordt komende Olympische Spelen een demonstratiesport, dus dat wordt genieten.

Om kwart voor vier stopt de strandwacht ermee, omdat de sabbat bijna begint. Tijdens de sabbat mag je 39 soorten activiteiten niet uitvoeren, zoals beschreven in de Torah. Daarom zijn veel restaurants gesloten en ligt het openbaar vervoer plat. De politie blokkeert zelfs toegangswegen naar wijken met ultra-orthodoxe joden, om te voorkomen dat auto’s worden bekogeld. Je mag wel een lift gebruiken maar niet bedienen, dus er zijn speciale “Sabbat liften” die op elke verdieping stoppen. Omdat je geen vuur mag ontsteken, is het ook niet toegestaan om een lichtknopje te bedienen. Je mag ook geen graten uit vis halen. Fruit netjes in een schaal leggen is verboden. En als je niet houdt van blauwe M&Ms, dan mag je de blauwe M&Ms niet uit het zakje halen en weggooien, maar je mag wél alle andere M&Ms opeten en de blauwe negeren.

Zwemmen mag ook niet meer, maar dat is omdat je zonder strandwacht niet mag zwemmen. We kijken nog even hoe de zon in de Middellandse Zee zakt. Het was een vermoeiende, maar geweldige week in het beloofde land...

1. Twannemieke:
    17 november 2017
    Zodra jullie nog een keertje terug gaan, bel dan effe van te voren, wij gaan mee.
    Wat een prachtige reis zeg. En al dat moois in 1 week!
  2. Yvonne en Hidde:
    18 november 2017
    Doen we!
  3. Richard F.W. Kessels:
    18 november 2017
    Alweer schitterend. (Maximus Verstappus...................hoe bedenk je het.) Welkom terug strakkies.
  4. 19 november 2017
    Lieve Yvonne en Hidde ik heb genoten van jullie prachtige reisverhalen en mooi foto's . Ik was weer even terug. Liefs en goeie reis terug naar huis.