Nasionale Pad 2

2 april 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

Eerste Paasdag bekijken we de twee andere prachtige locaties van Sibuya, gelegen aan de Kariega Rivier, alvorens we weer terugvaren naar Kenton-on-Sea. De auto staat al klaar, met de koffers ingeladen. Goeie service. We volgen de Nasionale Pad 2, de langste snelweg van Zuid-Afrika, die loopt van Ermelo, ter hoogte van Johannesburg, naar Kaapstad, meer dan tweeduizend kilometer verderop. We overnachten in een hotel met houten blokhutten, vlakbij de grote weg.

Op Tweede Paasdag bezoeken we eerst Nationaal Park Tsitsikamma, wat in khoikhoi "helder water" betekent. Langs de kust wandelen we over een pad van planken naar een wiebelende hangbrug over de Storms Rivier. Beneden ons klappen de golven van de Indische Oceaan op de rotsen. Iets hoger en droger op de rotsen leven tientallen klipdassies, die zien er uit als grote cavia's.

Vandaag leggen we weer een deel af van de N2, die de kustlijn volgt, maar helaas op een aantal kilometers van het water. We zien de zee weer bij Plettenberg, een gezellige kustplaats, en een stuk verderop bij Knysna, wat je uitspreekt als 'nijsna'. Op een grasveldje bij Pleisure Island zien we een aantal kraampjes met lokale kunstnijverheid, waaronder een beeld van het knetterharde 'springsteen'. Dat zou heel mooi staan in onze nieuwe tuin! We spreken een prijs af en rijden even heen en weer naar een ATM, want zo veel geld hebben we niet bij ons.

Met een zwaar beeld in de kofferbak gaan we lunchen bij het, veel te toeristische, waterfront van Knysna. Tijdens de lunch lezen we dat Winnie Madikizela, die bekender is onder de achternaam van haar voormalige man Mandela, is overleden. Vorige week stonden we nog bij haar huis in Soweto, op zo'n 300 meter van ons guesthouse. Dat leek overigens meer op een bunker.

Laat in de middag bereiken we de plaats Wilderness, waar we zullen overnachten bij Hotel Moontide. We dineren bij Salinas, een uitstekend restaurant met uitzicht over het strand en de oceaan. Hoge golven en harde wind. De eigenaar wijst ons op dolfijnen, die ver van de kust uit het water springen. Al snel staan we met tien mensen naar buiten te kijken. Als we na het diner willen vertrekken, maken we nog even een praatje met Prof Dr. Jacobus van Rooyen en zijn vrouw, aan de tafel naast ons. Het was weer een mooie dag.

1. Fred:
    3 april 2018
    Mooie foto's, maar ik mis de foto van dat springsteen beeld van 50 kg, dat in jullie tuin komt te staan. Moet wel heel speciaal zijn als je dat steeds gaat meenemen in de auto en het vliegtuig.
  2. Kees:
    3 april 2018
    Knysna, wat je uitspreekt als 'nijsna' was toen wij er waren nog redelijk rustig.
    Hebben toen een iets minder zwaar souvenir gekocht, een handgeweven wandkleed
    van Zoeloeland. Sjouw ze lekker de komende dagen met het beeld,
    maar hopen dat de douane het ook leuk vindt.
  3. Yvonne en Hidde:
    3 april 2018
    We hebben het beeld uitgepakt en er een foto van gemaakt. Mooi hè? Het weegt geen vijftig kilo hoor, misschien vijfttien. En we laten het lekker in de auto liggen tot we gaan vliegen. De douane gaat het ook vast een goede keuze vinden ; )
  4. Jaap en Lydia:
    3 april 2018
    Prachtig beeld! Te mooi om in de tuin te zetten?
    Ik wist niet dat er in de Oostkaap zoveel wildparken zijn.
    Kijken jullie wel geregeld ook naar de zuidelijke sterrenhemel (als je tenminste even zonder gevaar naar buiten kunt)?
    Willen jullie ook nog even kijken naar de richting waarin het water uit een wastafel wegloopt?
  5. Yvonne en Hidde:
    4 april 2018
    @papa: De grote wildparken liggen idd in het noorden; Tsitsikamma en Wilderness zijn wel heel mooie Nationale Parken, maar daar zit niet de “Big Five”. De sterrenhemel is inderdaad prachtig! Is hier aan de kaap wel meer lichtvervuiling... En de wasbak-test kunnen we helaas niet doen, want we gebruiken bijna geen water! Er is nog steeds een watercrisis.